הכל אודות מברשות וצחצוח שיניים

כולנו מצחצחים את שינינו מדי יום, רובנו אף פעמיים ביום .כיצד קורה, אם כן, שבבואנו לרופא השיניים נשמע כמעט תמיד את המשפט: "ההיגיינה האוראלית שלך אינה טובה!" או "האם אתה מקפיד באמת על צחצוח השיניים?" מסתבר כי לא הכמות אלא האיכות, היא שקובעת כיצד ייראו שינינו. סוג המברשת יחד עם טכניקת צחצוח נכונה ישפרו פלאים את בריאות הפה ואת ריחו, בהנחה שתפעלו על-פי הוראות הצחצוח המומלצות להלן.

השיננית היא זו אשר עוזרת לנו לשמור על בריאות הפה והשיניים, וביקורים קבועים אצלה ימנעו מאיתנו צרות רבות בעתיד כמו גם הוצאות מיותרות. מניסיוני כרופא שיניים אשר טיפל באלפי מטופלים, אני משוכנע שביקור קבוע אצל השיננית עשוי להפוך את הביקור במרפאת השיניים לחוויה נעימה ואף למנוע טיפולי שיניים לאורך שנים.

צחצוח שיניים
טכניקת הצחצוח הבאה היא הטכניקה המומלצת על-ידי רופאי השיניים לצחצוח שיניים. יחד עם זאת ישנם אנשים אשר זקוקים לטכניקת צחצוח שונה בשל צרכים מיוחדים כגון: ניקוי גשרים, שיניים עם חשיפת שורשים וכו'. ולכן מומלץ לבקר אצל רופא השיניים ולקבל ממנו ייעוץ באשר לאופי הצחצוח המתאים לך אישית.

כדי להקל על התהליך מומלץ לחלק את חלל הפה לארבעה אזורים: ימין תחתון, ימין עליון, שמאל עליון ושמאל תחתון. כך לא נשכח לצחצח בכל האזורים. לצחצוח השיניים השתמש במברשת שיניים בעלת סיבים רכים ובגודל המתאים (עדיפה מברשת שיניים קטנה מאשר גדולה). צחצוח שיניים נעשה בעיקר על שלושה מתוך חמשת משטחי השן (לאזורים אשר במגע עם השן הסמוכה,המברשת אינה מגיעה) הצד הפונה ללחי או לשפה, הצד הפונה לחיך או ללשון וכמובן משטח הלעיסה. חשוב מאוד לזכור שסיבי המברשת מוטים בזווית של 45 מעלות לכיוון החניכיים בתנועות הלוך וחזור, וההתמקדות על מפגש החניכיים עם השן הוא משמעותי ביותר. הסרת רובד החיידקים מהאזורים שבין השיניים מתבצע באמצעות חוט או קיסמים. (ראה פרק נפרד).

יש להניח את הסיבים ב-45 מעלות במפגש שבין החניכיים לשיניים,כך שהסיבים יחדרו גם אל מתחת לחניכיים.
הניעו את המברשת בצורה עדינה ובתנועות סיבוביות כלפי חוץ כך שכל פלאק שהצטבר מתחת לחניכיים יוסר.המשיכו בתנועות הסיבוב כלפי חוץ לכל אורך השן. יש לבצע פעולה זאת בכל משטחי השן: חוץ, פנים ומשטח הלעיסה.
בשיניים הקדמיות, יש לצחצח את החלק הפונה פנימה בשיניים העליונות והתחתונות באמצעות הטיה של מברשת השיניים בצורה אנכית בתנועות כלפי מעלה ומטה מספר פעמים כאשר החלק הקדמי של המברשת הוא מעל השיניים והחניכיים.

חשוב לדעת:

  • צחצוח הלשון בנוסף לצחצוח השיניים יסייע ברענון הנשימה, שכן שאריות מזון ובקטריות מצטברות על הלשון וגורמות לריח פה רע. ראה אביזרים לצחצוח הלשון >>
  • מברשת השיניים מנקה בכל פעם שן אחת או שתיים, לכן יש לשנות את עמדתה בכל פעם על-מנת לנקות היטב את שאר השיניים.
  • כדי למנוע את הצטברות הפלאק והנזק הנגרם כתוצאה מהצטברותו יש לצחצח את השיניים לפחות פעמיים ביום: בבוקר ובערב לאחר האוכל ולפני השינה.
  • לא רצוי לצחצח מהר מדי. צחצוח יסודי צריך להימשך כ-3 דקות לפחות.
  • צחצוח שיניים בצורה גסה מדי וחזקה עלולה לגרום לנסיגת חניכיים, לחשיפת שורשי השן ולשחיקת חומר השן הנחשף כתוצאה מכך נוצרות רגישויות ובעיות נוספות .
  • כמות המשחה המספיקה לצחצוח היא בגודל של גרגר אפונה.
  • יש להחליף את מברשת השיניים כאשר סיביה שחוקים, (כל 3 חודשים לערך), שאם לא כן הצחצוח לא יהיה יעיל.

צחצוח בבוקר
צחצוח השיניים צריך להתבצע אחרי ארוחת הבוקר ולא מיד כשאנו מתעוררים כפי שמקובל לחשוב.
צחצוח השיניים אחרי הארוחה מאפשר להתחיל את היום כשכמות הרובד החיידקי על השיניים נמוכה. דבר זה חשוב גם לשמירה על השיניים והחניכיים ולמניעת ריח רע מהפה.

כיצד לבחור את מברשת השיניים?
יש להקפיד על המאפינים הבאים:הראש והידיות מתכופפות, הסיבים בזויות ובדירוג, הידיות משנות צבע. כל מה שתרצה קיים: מברשות השיניים מגיעות בכל הצבעים והצורות ומבטיחות לבצע עבודה טובה יותר מכל השאר.לא קיימת שום עדות מדעית אשר תבסס הצהרות אלו ותבטיח כי העיצוב של מברשת שיניים מסוימת יעיל יותר על פני זה של האחרות. מברשת השיניים הרצויה היא זו בעלת הסיבים הרכים אשר אינה עולה בגודלה על 2 שיניים. אולם צחצוח השיניים חשוב יותר מצורת המברשת. רבים אינם מצחצחים מספיק זמן וביסודיות הנדרשת ומסתפקים בהזזת המברשת על פני השיניים למשך דקה. בכך הם סיימו למעשה ל"צחצח" את שיניהם. על-מנת להגיע בצורה יעילה לכל האזורים ולהסיר את המשקעים העלולים לגרום ל"חורים" בשיניים (היווצרות מוקדי עששת),מומלץ לצחצח לפחות 3 דקות כל פעם.

איזו מברשת שיניים היא הטובה ביותר?

ראש: באופן כללי הראש של מברשת השיניים צריך להיות קטן (בגודל 2-1 שיניים), וזאת על-מנת שיוכל להגיע לכל אזורי הפה, השיניים והחניכיים בלי לפצוע אותם.

ידית: רצוי שתהיה ידית ארוכה מספיק לשם אחיזה טובה.

סיבים: רצוי שהסיבים יהיו רכים ועשויים מחומר סינטטי (אשר אינו צובר פלאק),כמו-כן הם צריכים להיות מעוגלים בקצה כך שלא נפצע את החניכיים.
כפי שכבר הוזכר שום מברשת,בכל צורה שהיא, אינה מומלצת על פני האחרת.יחד עם זאת מברשות השיניים החשמליות עדיפות על אלו שאינן שכן הן מבצעות את תנועות הסיבוב הרצויות בעת צחצוח ואשר אותן מרבית האנשים אינם מבצעים, ובכך הן מקילות ומבצעות את העבודה בצורה טובה יותר.

מברשת השיניים החשמלית
מברשת שיניים חשמלית פועלת בדרך-כלל באמצעות סיבים מניילון על-מנת להמריץ את זרימת הדם בחניכיים ולנקות את השיניים בתנועות נדנוד או סיבוב.ישנם סיבים המסודרים בעיגול ואחרים בצורה הרגילה כמו במברשת השיניים הפשוטה,היינו בשורה.עם השימוש הראשון במברשת השיניים החשמלית יש לצפות לדימום מהחניכיים.הדימום ייפסק כאשר לומדים לשלוט במברשת והחניכיים מבריאות.יש לפקח על ילדים מתחת לגיל 10 המשתמשים במברשת שיניים חשמלית.חשוב לא ל"רסק" את הסיבים כנגד השיניים במאמץ לנקות אותם.יש להשתמש בכוח קל ובתנועות איטיות ולאפשר לסיבים החשמליים לבצע את עבודתם.

במחקרים קליניים אשר השוו בין מברשת שיניים חשמלית לידנית לא נמצא יתרון חד-משמעי למברשת זו או אחרת. עם זאת נמצא יתרון משמעותי למברשות החדשות בעלות סיבוב ורטט בהפחתה של רובד החיידקים המצטבר על השיניים.. (ראה פרק אביזרים בשימושרון)

כמו-כן קיימים מכשירים שונים הקרויים "קיסמי מים" (waterpick). הם משלימים את הניקוי באמצעות השפרצת מים או נוזלי חיטוי שונים. לאנשים בעלי כתרים, גשרים או שתלים אני ממליץ בחום על שימוש במכשור זה. בדרך-כלל קיימים מספר מצבים של עוצמה בזרימת המים וכן מצב זרם spray בשילוב מים ואויר.

שימוש בחוט דנטלי

למה כדאי בכלל להשתמש בחוט דנטלי?
מחלות חניכיים הינה תופעה שכיחה, בעיקר אצל מבוגרים החל משנות העשרים המאוחרות.אלו מחלות המביאות בהדרגה ללא טיפול נאות לאיבוד השיניים כתוצאה מאובדן האחיזה בעצם. הסימפטומים השכיחים למחלות חניכיים הם: חניכיים מדממות ו ריח פה רע.


שימוש בחוט דנטלי הינו הליך פשוט לשמירת היגיינה אוראלית, וכאשר הוא מבוצע על בסיס יומי הוא יכול להבטיח חניכיים ושיניים בריאות לכל החיים. חשיבותו, לדעת מומחים, הינה הכרחית לבריאות הפה כשם שצחצוח השיניים חשוב.יחד עם זאת מרבית האנשים אינם מבצעים זאת על בסיס יומי בשל אי-נוחות או עצלות. רפואת השיניים המודרנית החלה להתייחס לבעיה של הצטברות פלאק אשר גורם מחלות חניכיים ומציאה מוצרים דנטליים חשובים. כתוצאה מכך מיוצרים כיום מברשות שיניים מיוחדות, משחות שיניים ושטיפות פה למטרות טיפול מיוחד במחלות חניכיים.למרות כל הפרסומים וההצהרות צחצוח שיניים פשוט ושימוש בחוט דנטלי על בסיס יומי הינם יעילים ביותר למניעת התפתחות מחלות חניכיים ושמירה על הגיינה אוראלית תקינה.

השיטה הנכונה לשימוש בחוט:
חתוך חתיכת חוט (20-15 ס"מ),ולפוף אותו סביב האצבע האמצעית של כל יד.
תפוס את החוט היטב בין האגודל לאצבע המורה לקבלת עמדת השימוש בחוט.האצבעות מופרדות בכ-2.5 ס"מ.
השתמש באגודלים על-מנת להדריך את החוט אל בין השיניים, והשתמש באצבע המורה על-מנת להדריך את החוט אל בין השיניים התחתונות.

תוך שימוש בתנועות נסירה עדינות הדרך את החוט בין השיניים. הטה את החוט סביב קיר שן אחת עד לאזור המפגש עם החניכיים, והחלק את החוט מטה ומעלה בתנועות עדינות בצד הקיר של אותה שן. בצע זאת גם בשן הסמוכה.

במקרים שבהם קיים גשר ואין מעבר בין השיניים ניתן להשחיל super floss שהוא מעין חוט בעל מברשת אשר מנקה היטב בין השיניים

קיימים סוגים שונים של קיסמים, מברשות אינטרדנטאליות, חוטים לניקוי ועוד (ראה פרק אביזרים).

מחזיקי חוט דנטלי
בעת השימוש בחוט דנטלי חשוב ללפף את החוט סביב השן ולהשתמש כל פעם בחתיכה חדשה של החוט בכל מגע.הליפוף מאפשר לחוט להגיע אל מתחת לקו החניכיים על-מנת להסיר פלאק שהצטבר באותם האזורים שאליהם לא מגיעה מברשת השיניים.השימוש בחתיכה חדשה כל פעם מאפשרת את הסרת הפלאק.

היות ולמרבית האנשים קיים קושי בשימוש בטכניקת הליפוף,בעיקר באזורים אחוריים יותר קיימים בשוק מספר מכשירים המחזיקים את החוט ומותחים אותו להקלה על פעולת השימוש בחוט. מחזיק החוט הסטנדרטי הוא בצורת "Y" ונראה כמו רוגטקה או קלשון מפוצל, והחוט מתוח בין שתי קרני המכשיר. חיסרון המכשיר הוא בכך שלא ניתן ללפף אותו לפי קמירות השן.הוא עלול לפצוע את החניכיים ולכן השימוש בו צריך להיות בעדינות.הוא אינו מתאים לשימוש במקרה של גשרים.