ויטמינים, תזונה ושמירה על השיניים

אמנם אנו כבר יודעים שצחצוח שיניים קבוע וביקור מסודר אצל השיננית יעזור לנו לשמור על בריאות הפה והשיניים, אך גם לתזונה, יש חלק חשוב במניעה ובהצטברות רובד חיידקים הגורם למחלות חניכיים ועששת

בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש בתוספי מזון וחנויות טבע צצו בכל מקום. אך לא כולנו יודעים שמאחורי החזות היפה של חיים יפים ואיכותיים יותר והפרסומות של היפים והיפות, מסתתרות גם סכנות בריאותיות, חלקן אף בלתי הפיכות. אנשים קונים הכל, התחום לא נמצא בפיקוח מסודר ויותר ויותר תוספי מזון ותרופות לא מצריכות מרשם רופא. מסתבר שרוב המחקרים לא הצליחו להוכיח חד משמעית שמאחורי ההבטחות עומדת אמת מדעית.

על תזונה ובריאות השיניים:
בעיות שיניים וחניכיים מתחילות כאשר הרובד החיידקי (הפלאק) אינו מוסר בצחצוח, החיידקים אשר נמצאים בפה באופן קבוע מפרקים סוכר ועמילן ומייצרים חומר המחליש ופוגע בשכבת האמייל אשר מגנה על השן. בנוסף לצחצוח, לתזונה יש חלק בשמירה על בריאות הפה והשיניים. השומן הוא רכיב תזונה עתיר אנרגיה. שומן במזון מכיל סוגים שונים של חומצות שומן: חומצות שומן רוויות וחומצות שומן בלתי רוויות. צריכה גבוהה של חומצות השומן הרוויות קשורה לשכיחות גבוהה של מחלות לב וכלי דם, לעומת זאת צריכה נמוכה של חומצות שומן רוויות תקטין את הסיכון לפגיעה בלב ובכלי דם.

לכן כדאי לבחור מוצרי חלב המכילים כמות שומן נמוכה.

חלב וגבינה
חלב רזה מכיל יותר סידן מחלב מלא.המזונות הטובים לשן מכילים סידן, שהוא המינרל החיוני ביותר בבניית רקמת השן. חלב וגבינה מסייעים באיזון דרגת החומציות בפה כך שכדאי לסיים ארוחה באכילת גבינה.

תה, קפה ומים
המנעות משתיית קוקה קולה ומשקאות תוססים תעזור לשמירה על השיניים. (פחית מכילה עד שבע כפיות סוכר). מעבר לכך, משקאות קלים רבים מכילים תוספי שימור וצבע כל כך חומציים, אשר הורסים את שכבת המגן של השן. אם כבר שותים אז עדיף בקשית. עדיף לשתות מים, תה, חלב או קפה.

מסטיק נטול סוכר
ממתיקים חלשים כגון קסיליטול וסורביטול שמצויים במסטיקים נטולי סוכר, הוכחו כעוזרים במניעת עששת. התאחדות רופאי השיניים בבריטניה ממליצה על המסטיקים האלה כתחליף לדברי מתיקה. במחקרים קליניים שונים על ילדים, נראה שמספר מקרי העששת פחת במידה ניכרת וכמות החיידקים בפה פחתה.

גזר
מכיל כמות גדולה של סיליקון אשר מחזק את רקמת החיבור בלסת ומשפר את ספיגת הסידן. עצם הלעיסה אצל ילדים מעודדת את התפתחות הלסת ועשוייה למנוע את צפיפות השיניים.הגזר עשיר גם בבטא קרוטן החשוב למלחמה במחלות חניכיים.

בטטות ומנגו
עשירים בבטא קרוטן החשוב למלחמה במחלות חניכיים. חשוב במיוחד אצל נשים בהריון בגלל השינויים ההורמונליים.

תאנים טריות
לתאנים סגולות אנטי דלקטיות ורופאים אלטרנטיביים אף ממליצים לשפשפם על החניכיים בזמן כאב.

ואסאבי
אותה משחה ירוקה הדומה לחזרת ומוגשת במסעדות יפניות יחד עם הסושי, מגיעה מאותה משפחה שאיתה נמנים הכרוב והברוקולי. מדענים ביפן גילו שתרכובות שנמצאות בואסאבי יכולות למנוע רקבון שיניים. אותם חומרים הייחודיים לוואסאבי מעכבים גם את התפתחות ה"סטרפטוקוקו מוטאנס" שהם החיידקים הגורמים לחורים בשיניים.

הפחתת סוכר

פטרוזילה
לריענון הפה וניטרול ריחות לא נעימים. נסו כקינוח גבעול פטרוזיליה. (לפטרוזיליה יש גם ערך תזונתי רב בין היתר גם לבריאות העור, לחיזוק העצמות ועוד. כאשר היא שטופה וטרייה, ואם משתמשים בה לבישול עדיף להוסיפה ממש לקראת סוף הבישול.)

כולנו שמענו במהלך חיינו , במיוחד כילדים, את הורינו משדלים אותנו לאכול מזון "בריא", מזון המכיל הרבה ויטמינים. אבל מה הם בעצם אותם ויטמינים ולמה הם חשובים כל כך ?

ויטמינים ומינרלים הינם רכיבים תזונתיים שגופינו אינו מייצר בעצמו והוא זקוק לאספקתם דרך המזון. גופינו זקוק להם לשם תפקוד והתפתחות תקינה שלו. כאשר מדובר בויטמינים לכל אחד מהם תפקיד חשוב ומיוחד לו.

מקור השם במילה הלטינית "ויטה" שפרושה חיים ואכן ללא רכיבים אלו גופינו לא יוכל להתקיים.

ויטמין C:
זהו רכיב המזון שהוכח שיש לו השפעה חיובית ביותר על הפה כשהרמות בגוף גבוהות. וגורם למרקם החניכיים להיות עמידות יותר לחדירה של בקטריות.אנשים עם חוסרים בויטמין C עלולים ללקות בבעיות חניכיים ושיניים. מסתבר שויטמין C חיוני ליצירת קולגן, שהוא החלבון הבסיסי לבניית כל הרקמות כולל החניכיים. מצוי בכמות הכי גדולה בפלפל אדום ובפרי הדר . ובכמות הנמוכה ביותר בפלפל ירוק.

ויטמין A: המצוי בגזר מסייע בראיית לילה.

ויטמין D: בחלב מסייע לחיזוק עצמותייך.

ויטמין B: בירקות עם עלים ירוקים מסייע לגוף ביצירת חלבונים ואנרגיה.

הויטמינים מצויים בשומן ובמים.

קיימים 2 סוגים של ויטמינים:
ויטמינים מסיסים במים
ויטמינים מסיסים בשומן.

ויטמינים מסיסים בשומן
כאשר אנו אוכלים מזון המכיל ויטמינים מסיסים בשומן,הויטמינים נאגרים ברקמות השומן בגוף ובכבד.והם משמשים כמצבור עד אשר הגוף זקוק להם לזמן היכול לנוע בין מספר ימים למספר חודשים.דוגמאות לויטמינים אלו הם ויטמינים:A,D,E,K.

ויטמינים מסיסים במים
ויטמינים המסיסים במים שונים באופיים.כאשר אנו אוכלים מזון המכיל ויטמינים המסיסים במים הם לא נאגרים כל כך בגוף.הם נעים בזרם הדם וכל מה שהגוף לא זקוק לו מופרש בשתן.ולכן יש לצרוך אותם לעיתים קרובות על מנת לספק לגוף את אותם ויטמינים כל אימת שהוא צריך שכן הם אינם נאגרים.ויטמינים הנכללים בקבוצה זו הינם ויטמין C ומרבית מסוגי הויטמין B .

הויטמינים מספקים לך את צורכייך:

הגוף הינו מכונה "משומנת היטב" המסוגלת לבצע הרבה דברים לבדה.דבר אחד שגופינו אינו מסוגל לבצע לבדו הוא לייצר ויטמינים. וכאן תפקיד המזון שאנו אוכלים-גופנו מקבל את הויטמינים להם הוא זקוק מהמזון שאנו אוכלים כאשר כל סוג של מזון מכיל ויטמינים אחרים.כך שאם אנו שומרים על תזונה בריאה ומגוונת אין צורך בתוספות ויטמינים מלאכותיות.

נבחון מקרוב יותר חלק מהויטמנים:

ויטמין A
לויטמין זה תפקיד חשוב ועיקרי בראייה,בעיקר ראיית לילה.בנוסף הוא מסייע לתהליכי גדילה תקינים ובריאות העור.
מזונות העשירים בויטמין A הם: מלון,גזר,בטטה,תרד,ביצים,חלב
משמש,נקטרינות, ירקות עליים כהים וירקות כתומים.

ויטמין B
קיימים יותר מויטמין B אחד: B1,B2,B6,B12, ניאצין, חומצה פולית, ביוטין. הויטמינים מקבוצה זו חשובים לתהליכים מטבוליים (חילוף חומרים), מכאן שהם מסייעים ביצירת אנרגיה ושחרורה לפי צורכי הגוף,(כמו במצב של פעילות גופנית). כמו כן הם מעורבים ביצירת כדוריות הדם האדומות אשר נושאות חמצן לתאים השונים בגוף.היות וכל חלק בגופינו זקוק לחמצן על מנת להתקיים לויטמין B תפקיד חשוב ועיקרי.
מזון עשיר בויטמין B: חיטה מלאה, שיבולת שועל, דגים ומאכלי ים, עופות ובשרים, ביצים, מוצרי חלב, ירקות עם עלים ירוקים, שעועית ואפונה, פירות הדר.

ויטמין C
ויטמין זה חיוני לרקמות הגוף כדוגמת החניכיים, והשרירים ופעולתם התקינה. ויטמין C מסייע בריפוי פצע או חתך. מסייע למערכת החיסון ועמידות הגוף בפני זיהומים.
מזון העשיר בויטמין C :
המובילים:
פלפל אדום (גמבה) – המלך של הוויטמין סי, מכיל 190 מ"ג ב100גרם ומכיל גם ברזל המסייע לספיגה
גויאבה – מחזיקה אף היא בכמויות מרשימות: 180 מ"ג ב-100 גרם.
קיווי – 98 מ"ג ב-100 גרם

רחוק אחריהם: פאפיה, תות שדה, תפוז (רק 60 מ"ג ב-100 גרם בניגוד לנהוג לחשוב), לימון, אשכולית (34 מ"ג ב-100 גרם), מנדרינה, אפרסמון, עגבניה (20 מ"ג בלבד ל-100 גרם.) אפונה, כרוב וכרובית – אכילתם לאחר בישול גורמת לצניחת מאגרי ויטמין סי בתוך הסיר.

ויטמין D
החשיבות העיקרית של ויטמין D הוא בחיזוק העצמות בגופינו, וחיוני ביותר בעת התפתחות השיניים ליצירת שיניים חזקות יותר. הוא מסייע בתהליכי ספיגת הסידן בעצמות לפי צורכי הגוף.
מחקר אמריקאי מצא שויטמין D שאחת הדרכים היעילות להפקתו היא קרני השמש, הוא חיוני ביותר לבריאות הפה והחניכיים. המדענים בדקו יותר מעשרת אלפים נשים וגברים ומצאו קשר בין רמות הויטמין בדם לבין מחלת מיסב השן. החוקרים מצאו שככל שרמת הויטמין בדם היתה נמוכה יותר, כך נמצאו יותר סימני מחלה במיסב השן.
מזונות העשירים בויטמין D : מוצרי חלב, גבינה צהובה,כבד,דגים,חלמון הביצה.

ויטמין E
תפקידו העיקרי של ויטמין היא הוא בשמירת רקמות הגוף מתהליכי הזדקנות שמקורם בנזקי חימצון.זהו חומר אנטי חימצוני. בתוך כך הוא שומר על הריאות מזיהום. כמו כן הוא חשוב ליצירת כדוריות הדם האדומות.
מזון עשיר בויטמין E :דגנים מלאים-חיטה מלאה ושיבולת שועל, נבט חיטה, ירקות עם עלים ירוקים, סרדינים, חלמון ביצה, אגוזים.

ויטמין K
חשיבותו העיקרית הינה בתהליכי קרישה: נחתכת והדם זרם עד לשלב שבו הוא נקרש. זהו השלב בו תאים מסויימים בדם פעלו כעין דבק ל"הדבקת "פני השטח. תהליך זה מתווך בויטמין K.
מזון העשיר בויטמין K : ירקות עם עלים ירוקים, כבד, מוצרי חלב.

תפקידם החשוב של מינרלים וויטמינים בבריאותינו וחיונותם לתפקוד כל איבר בגופנו מהעור והעצמות לעצבים ומערכת החיסון ועד למוח מוכר וידוע היטב היום יותר מבעבר. מחקרים הראו כי תזונה נכונה המשלבת ויטמינים ומינרלים יכולה להוריד רמות כולסטרול, לסייע בריפוי מהיר יותר של פצעים,להעלות ספירת הזרע, ולחזק אותך כנגד שפעת, התקררות, אסטמה, קטרקט בעיניים ואף מחלות חניכיים. ממצא נוסף חשוב ביותר שנמצא הוא השפעתו של ויטמין A (בטא קרוטן), בעידוד וחיזוק המערכת החיסונית בחולי איידס.

להתאים את הויטמין לצורכייך:

1.ילדים בגילאי 8-16 צריכים לשמור על רמה מספקת של ויטמין A ,המסייע בשיפור הראייה ומחזק את מערכת החיסון.
2.נשים בהריון צריכות ליטול קומפלקס ויטמין B עם חומצה פולית (כמובן לפי בדיקות הדם ובייעוץ רופא הנשים שלהן),אשר חיוני להתפתחות העובר.
3.נשים בתקופת הבלות זקוקות לויטמין C,E, וקומפלקס B.לסיוע במצבים של דימום נרחב ולשיקום אלסטיות העור.
4.אנשים המתעמלים זקוקים לצריכת ויטמינים A,C,E לאחר האימון הגופני.רמת האנרגיה בגוף יורדת בזמן זה ולפיכך חשופים לתקיפה של רדיקלים חופשיים אשר גורמים לנזקים.
5.אנשים היושבים ממושכות מול המחשב אנשים אלו חשופים לסינדרום התוקף את פרק כף היד,בדרך כלל בשל דלקת בגידים וברצועות של הפרק והמשפיע על האזור שבין המרפק ו"האצבע המורה", אשר פעילה בעת השימוש בעכבר. קומפלקס ויטמין B משמש הן כאמצעי מנע והן כאמצעי ריפוי.
6. להפחתת העצבנות וחוסר השקט בסינדרום הטרום וויסתי ויטמין B6 עשוי לעזור.
7. במצבי דיכאון ויטמין B12 יכול לעזור.
8. ויטמינים C,E,A, הינם נוגדי חימצון ומסייעים בלחימה ברדיקלים החופשיים המאיימים בפציינט לאחר ניתוח.
9.מבוגרים מעל גיל 50 יכולים לקחת טבליה של קומפלקס ויטמין B המכיל ויטמין B12 וחומצה פולית.
10.טבעוניים – אשר אינם צורכים חלב ומוצריו, צריכים לקבל B12 על בסיס קבוע.

בדיקת איכות הויטמין:

על מנת לבדוק עד כמה תוספת הויטמין שלך אכן פועלת היטב ונספגת בגופך בצע ניסוי קטן:זרוק את הטבליה בכוס של חומץ.אם הטבליה אינה מתפרקת תוך 30 דקות,נסה סוג אחר.ויטמין צריך להתפרק בתוך 20-30 דקות אחרת הוא "יעקוף/יפספס" את החלק הראשון במעי הדק ,שבו רוב החומרים המזינים נספגים.

לקבלת יעוץ ולמידע נוסף אנא מלאו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.