רופאי שיניים, כמוני, ורופאים קונבנציונאליים מזלזלים בדרך-כלל בכל מה שנקרא "אלטרנטיבי, הוליסטי" וכדומה. בכל זאת בחרתי לרכז חומר גם בנושא זה שכן בשנה האחרונה נשאלתי יותר ויותר על דעתי והתייחסותי לרפואת שיניים הוליסטית. ובכן למרות דעתי הלא מאוד מפרגנת לנושא החלטתי להתייחס לעניין ולהשאיר את השיפוט לכם הקוראים:

הרפואה ההוליסטית מאמינה שהשיניים הן הביטוי החיצוני לבריאות הכללית, וכל בעיה בפה היא שיקוף של מה שקורה בגוף כולו. רפואת השיניים ההוליסטית מדגישה את השימוש בחומרי שחזור לא רעילים בעבודה בשיניים ומעדיפה להמנע משימוש באנטיביוטיקה. במקום זאת היא משתמשת בחומרים טבעיים ובתוספי מזון שונים. הרופאים ההוליסטים מתייחסים גם לנושא חרדת המטופל בצורה מעט שונה מהרפואה הקונבנציונלית וזאת באמצעות תרופות הומיאופטיות, פרחי באך , הרפייה ואף דיקור סיני.

לדעת התומכים ברפואה ההוליסטית, לכל בעיה קיימת סיבה הטמונה באופן שבו אנו חווים את חיינו ואשר משפיעה על מערכות שונות בגוף, ביניהם השיניים. הרופאים ההוליסטיים מאמינים שכל אדם יכול למצוא את כוחות הריפוי הפנימיים שלו, את האדם החופשי הקיים בו ואת הכוח והאמונה שיכולת הריפוי בידיו. כאשר הרובד הנפשי מאוזן ומחוזק – מתחזקת המערכת החיסונית .

כך למשל כאב יכול להתפרש כתחושת אשם המחפשת "עונש".
כאבי מפרק הלסת עשוי להעיד על רגשות "כעס" ,נקמה או טינה.
דימומים מהחניכיים מעידים על "חוסר שמחה " מהחלטות המבוצעות בחיינו.
בעיות חניכיים ושיניים קשורים בין השאר "בהצטננות" ובחוסר החלטיות בחייו של אותו אדם.
כיבים בחלל הפה,אפטות הינם תוצר של פחד וחוסר אמונה בתפיסת האדם באשר לכישוריו,היינו חוסר אמונה בעצמו.
לאור תפיסה זו קמה האמונה כי שינויים מחשבתיים ותפיסה חיובית בנוסף לרפואה הקונבנציונאלית עשויים לתרום פלאים לבריאותו הכללית בכלל ולבריאות שיניו בפרט של אותו אדם.

הרופאים ההוליסטים מתייחסים לפה כמקור המהווה אינדיקציה על המתחולל בגוף כולו.לפי הרפואה הסינית ,ניתן לאבחן כ-280 מחלות מהתבוננות בלשון בלבד. מכאן ניתן להבין את ההשפעה של הגוף כולו והטיפול בו כאחראיים על המתרחש בשיניים.וכך הסבר אחד הניתן על ידי המאמינים בתאוריה ההוליסטית להתפתחות עששת,"חור",היא כי הסיבה לכך נעוצה בהפרת האיזון החומצי-בסיסי של הפה ,ולאו דווקא בגלל ש"הפסקת לצחצח שיניים היטב".לדעתם ברגע שהפה בשל איזושהי בעיה כללית יותר בגוף הופך חומצי יותר, הוא גורם לחיידקים אוהבי החומצה להתרבות. אם באותו זמן גם המינרלים בשיניים "בורחים" מהשן יתחיל להיווצר ה"חור". משום כך הם נותנים בנוסף ייעוץ תזונתי בין שאר הטיפולים הקונבנציונלים שהם מספקים.

לאחרונה חלה עליה במודעות הציבור לגבי השיטות והחומרים שבהם משתמשים הרופאים, ובינהם גם רופאי השיניים.יותר ויותר אנשים נחשפים היום לשיטות האלטרנטיביות השונות של הרפואה, והאמונה והשימוש בהן הלכו והתחזקו מה שהוביל להתפתחות תחום ברפואת השיניים הידוע בשם רפואת שיניים הוליסטית (או ביולוגית). במקום להתמקד באזור מסוים בגוף רפואת שיניים הוליסטית מתייחסת לבריאותו הכללית של המטופל.וכך במקום להתמקד אך ורק בשיניים, ,רפואת השיניים ההוליסטית מתייחסת בעת הטיפול לקשר שבין הפה ושאר הגוף של אותו מטופל וליצירת הרמוניה בינהם. היות והאמונה של רפואת השיניים ההוליסטית מתבססת על כך שחוסר איזון ובעיה באזור מסוים בגוף תגרום לתחלואה של הגוף כולו,מטרת רפואת השיניים ההוליסטית היא לתקן לחלוטין את הבעיה בפה ובשיניים כדי שלא תבוא לידי ביטוי בבעיות בשאר חלקי הגוף.

האני מאמין של רופאי השיניים ההוליסטיים:

להלן חלק מהאמונות של רופאי השיניים ההולסטיים:
1. רופאי השיניים ההוליסטיים מאמינים כי תזונה נכונה והרגלי אכילה נכונים,הכוללים הימנעות מסוגים מסוימים של מזון,חיוניים ביותר לבריאות הפה.
2. רופאי שיניים הוליסטים נזהרים מביצוע טיפולי שורש תחת האמונה כי החיידקים שהיו כלואים בתוך השן שטופלה עלולים לגרום לבעיות בריאותיות נוספות, וזאת באמצעות נדידתם לאזורים אחרים בגוף כולל איברים חיוניים.המשחות המשמשות לטיפול מורכבות משמנים טבעיים בלבד ואינן מכילות כל מרכיב של מתכת כבדה כך שהחומרים הבאים במגע עם חלק השן הממוקם בקצה השורש הם טבעיים בלבד.
3. הרופאים ההוליסטים עורכים מבחני התאמה אישיים על מנת לזהות את חומר השחזור המתאים ביותר לצורכי המטופל.
4. רופאי השיניים ההוליסטים אינם משתמשים בטיפולים ובמכשירים לא טבעיים בעלי פוטנציאל לרעילות הכוללים שחזורים המכילים כספית("סתימות מכסף")וטיפול בפלואוריד.
5. רופאי השיניים ההוליסטים עוסקים בלמידת האיזון והקשר שבין הפה לשאר הגוף של המטופל.

הטיפול ההוליסטי

מחקרים שבוצעו באירופה העריכו כי כ-50% מהמחלות הכרוניות קשורות לבעיות דנטליות.
למרות שהנושא הנרחב והמדובר ביותר בחוגי רפואת השיניים האלטרנטיבית הוא נושא השימוש באמלגם (סתימה כסופה),ישנן בעיות נוספות הקשורות בפה ויכולות לגרום לבעיות ולחוסר איזון בגוף, ביניהם: דלקת כרונית של הלסתות והחניכיים,רעילות מטיפולי שורש, רעילות מחומרים דנטלים,בעיות במפרק הלסת הנובעים משיניים, מיקום לא תקין של השיניים והלסתות.

הסתימות המשמשות ברפואת שיניים הוליסטית הן בעיקר סתימות מחומר מרוכב בצבע השן, ושיטת ביצוע הסתימה היא שיטת הסנדוויץ:בבסיס הסתימה מונח שמן ציפורן אשר מטרתו להגן, לנקות ולהרגיע את האזור הפנימי יותר הקרוב למוך השן (המכיל את עצבי השן ועל כן רגיש יותר), ומעליו מונחים שכבות החומר המרוכב (קומפוזיט). רופא שיניים הוליסטי מאבחן ומטפל בכל הבעיות הללו.הטיפולים כוללים טיפול עצבי,אקופנקטורה(דיקור) של הפה, טיפול באמצעות לייזר קר,הומאופתיה ,איזון הפה ותזונה.

הטיפול בבעיות חניכיים הוא באמצעות שמנים טבעיים ותוספי ויטמינים תוך הימנעות מניתוחי חניכיים.