הפרסומות בעיתונים אמנם מתארות את נפלאות הלייזר בטיפולי שיניים מגוונים, בטיפולים ללא כאב, ללא חתך, ללא ניתוח וללא הרדמה, אך חשוב לדעת שחלק מהפרסומים מוטעים ומטעים ונועדו למטרות שיווקיות בלבד. הפרסומים יצרו ציפיות רבות בקרב הציבור, ואני כרופא שיניים מתמודד מדיי יום עם שאלות בעקבות מודעות מטעות בעיתונות.

המונח לייזר מגיע מלועזית- LASER
Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation

זהו מכשיר המייצר קרן אור דקה מאוד שבה מרוכזת אנרגיה גבוהה. המכשיר משמש לפעולות ניתוחיות, והוא יעיל מאד בענפים שונים ברפואה כללית :ברפואת עור לצורך הסרת נגעים, כתמי לידה ועוד, ברפואת עיניים לתיקון הראייה, ברפואת אף אוזן גרון לטיפול בנחירות וכריתת גידולים קטנים, בתחום הנפרולוגיה לריסוק אבני כליה קטנות וברפואה האורולוגית לכריתת הערמונית,ועוד.

קרן הלייזר ברפואת שיניים
זוהי בעצם קרן אור (בצורה של גלים אלקטרומגנטיים) המשחררת אנרגיה אשר נקלטת ברקמה והופכת לחום. אנרגיית החום עלולה לגרום לעלייה בטמפרטורה של רקמות השן. פעולה זו במקרים מסוימים גורמת להרס תאים ואף ליצירת תהליך דלקתי ונמק בשן המוקרנת.

עמדת משרד הבריאות – האגף לבריאות השן

ללייזר מספר שימושים ברפואת שיניים:

  • הכנת חללים קטנים לסתימות ולאיטום חריצים וחרירים
  • כירורגיה וטיפול ברקמות רקות
  • טיפולי שורש לצורך חיטוי התעלות בלבד
  • הלבנת שיניים באמצעות זירוז החומרים המלבינים (ולא כגורם להלבנה!)
  • הקשיית חומרי סתימה מרוכבים

במקרים מסוימים אף דווח על נזק הנגרם לרקמות הפה, על רגישות ואפילו על כאב שיניים לאחר תהליך ההלבנה ,אך לא ידוע על ההשפעות לגבי הטווח הארוך.

ובכן מכאן ועד למהפכה ברפואת שיניים הדרך ארוכה.

היום יודעים שהמכשיר מוכיח את עצמו בצורה מוגבלת בלבד, והוא יעיל רק במקרים מסוימים. זהו כלי עזר טיפולי נוסף, מרשים מאד מבחינה שיווקית אך אינו מבטיח טיפול טוב או איכותי יותר. המחקר בנושא לייזר עדיין בעיצומו, וכאשר אדם מחפש רופא שיניים עליו להתרשם מהרופא ומניסיונו ולא אם יש או אין לו מכשיר לייזר.

רופא שיניים מנוסה ומעודכן יודע תמיד מהם המכשירים היעילים לטיפול במטופליו…