מחלת חניכיים אשר אינה מטופלת, יכולה לגרום למחלת לב! אנשים לרוב אינם מודעים לכך!

היגיינת הפה מהווה גורם סיכון לא פחות משמעותי מעישון ומהשמנת יתר בכל הקשור למחלות לב במיוחד בקרב גברים בני 50-40.

מחלת חניכיים הינה מחלה זיהומית, הנגרמת בגלל חיידקים הנמצאים בחלל הפה ובשל הצטברות פלאק מסביב לשיניים. זוהי אולי המחלה הנפוצה ביותר בגוף האדם, והיא מגיעה ל 90% מהאוכלוסייה .

החיידקים שנמצאים על החניכיים מגיעים למחזור הדם ועלולים להתיישב על דפנות העורקים. כתוצאה מכך הם עלולים ליצור הפרעה בקרישת הדם, לגרום לחסימת כלי דם ולהתעבות דפנות כלי הדם באזור הלב והמוח. פגיעה באספקת הדם לאברים חיוניים כמו הלב והמוח עלולה לגרום להתקפי לב.

מחלות חניכיים יכולות להוות סיכון להרבה מחלות מערכתיות בנוסף למחלות לב,כגון: סוכרת, רעלת הריון ולידה של תינוקות במשקל נמוך לפני שבוע 30 להריון.

מחקר באוניברסיטת ניו-יורק שנעשה בקרב חולי סוכרת הראה כי טיפול במחלת חניכיים הוריד את רמות הסוכר בדם ואת הצורך בתרופות לאיזון הסוכר. ההשערה היא שחיידקים החודרים לדם, מגבירים את העמידות לאינסולין וכך מעלים את רמת הסוכר בדם.

מחקר שפורסם בכתב העת האמריקאי למחלות לב "STROKE" הראה שאובדן שן כתוצאה ממחלת חניכיים יכול להעיד על טרשת עורקים. המחקר הראה בצורה מובהקת שבמיוחד אצל בני 65 ומעלה אובדן שן עשוי להעיד על זיהום כרוני או על דלקת בחניכיים וכן גם על דלקתיות בעורקים, דבר שיכול להוביל לטרשת עורקים. במחקר אחר נמצא שלמטופלים הסובלים ממחלת חניכיים מתקדמת, היה סיכוי גבוה יותר ללקות בהתקף לב מאשר למטופלים ללא מחלת חניכיים.

מחקר אחר שנערך באוניברסיטת בופלו בארה"ב, מצא קשר בין מחלות חניכיים, לגורמי קרישה ולמחלות לב. במחקר דווח על קיומן של רמות גבוהות של גורם הקרישה "פיברינוגן" במטופלים הסובלים ממחלות חניכיים. רמות גבוהות של פיברינוגן בדם ידועות זה לא מכבר כגורם למחלות לב, מכיוון שפיברינוגן מעלה את השכיחות של הופעת קרישי דם במערכת הדם, וקרישי דם אלו עלולים לגרום לחסימת כלי דם ולהתקפי לב. המחקר גילה שיש סבירות גבוהה יותר אצל חולים הסובלים ממחלות חניכיים להימצאות גן נדיר שאחראי להתבטאות של פיברינוגן, גן שלא קיים אצל חולים מן השורה.

מחקר בפינלנד בחן בעיות שיניים אצל 500 אנשים, חציים בעלי מחלות לב וחציים בריאים. המחקר מצא שלחולי לב היו יותר בעיות שיניים מהמשתתפים ללא מחלות לב.

מסתבר שאצל רבים ביקור אצל רופא שיניים יכול להציל חיים!

בתחילת שנת 2005 פורסם על חבר כנסת ידוע שסבל ממורסה בפה אשר לא טופלה בזמן, וההזנחה כמעט גרמה למוות. הזיהום הגיע למוח,גרם לבצקת מוחית, הוא לקה בשיתוק בחלק מגופו ובאיבוד הכרה.
מסתבר שמורסה שלא מטופלת בזמן עלולה לגרום לסכנת חיים.

מורסה בלסת תחתונה עלולה להתפשט לרקמות בצוואר ובלוע ולגרום לחסימת דרכי הנשימה עד לחנק.
מורסה בלסת עליונה עלולה כאמור להיות מסוכנת בשל הקרבה למוח. מקרה נוסף פורסם על תינוקת שזיהום בשיניים שלה התפזר במוח, והיה צורך לעקור את כל שיניה כדי להצילה.
בשיני בינה שבקעו למחצה ומופיע זיהום מומלץ לעקרן מאותה סיבה.

הפה הוא כמעין מיקרוקוסמוס או מראה של הגוף כולו, ולכן מחלות רבות ניתן לאתר ולהתריע מפניהן בשלבים מאוד מוקדמים.
איתור מוקדם של מחלות חניכיים עשוי למנוע מחלות ולשפר את מצבם של החולים במחלות לב וסוכרת.

רופא שיניים המאתר למשל סרטן פה בשלבים מוקדמים מאוד, חוסך מהמטופל הרבה עוגמת נפש, כיוון שאפשר לטפל בו ביתר קלות ולמנוע אף מוות.
בסרטן הפה יתכנו עיוותים בפנים, קשיים בדיבור, באכילה ואפילו מוות.

ביקור קבוע אצל שיננית ואצל רופא השיניים יכול למנוע הרבה מחלות וגם לחסוך לנו הרבה כסף.

רופא השיניים בבדיקה אמור לאבחן בעיות ברקמות הרכות בפה ובלשון, חניכיים מדממים, שינויים בבלוטת הרוק, בבלוטות הלימפה שבצוואר ובעור הפנים.

כל אלו יכולים להתריע על בעיה בריאותית.

כאשר אתם נתקלים בבעיה מתמשכת בחלל הפה, בפנים או בצוואר, ידעו את רופא השיניים, כיוון שזו יכולה להיות בעיה פשוטה אך גם בעיה חמורה ביותר, וגילוי מוקדם עשוי למנוע צרות גדולות.

מקרים רבים של סרטן בחלל הפה אשר הצריכו ניתוח גדול ומסובך, היה אפשר לטפל בלי ניתוח אם היו מאובחנים בשלב מוקדם יותר.

מחלות שרופא השיניים יכול לאבחן בשלב מוקדם:

סרטן בחלל הפה
איידס
חצבת, אבעבועות רוח, מחלת הנשיקה והרפס
שחפת
סוכרת
בעיות עיכול
אנמיה
בולמיה
לויקמיה
סיוגרן
תגובות לתרופות
סרטן העור
התעללות בילדים
מתח נפשי
דיכאון

המסקנה היא כאמור שכדאי לבקר אצל שיננית ואצל רופא השיניים באופן קבוע, ולא רק כשכואב !! רפואת שיניים מונעת עשויה להפחית סיכון למחלות לב, לסוכרת וללידה מוקדמת.
לקבלת יעוץ ולמידע נוסף אנא מלאו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם.