אורתודונטיה – מה זה בכלל?

אורתו=ישר

דונטיה=שיניים

האורתודונטיה היא ענף ברפואה המתמחה באבחנה, במניעה ובטיפול במצבים לא תקינים בשיניים ובפנים. המונח המקצועי לבעיות אלה קרוי בשפה מקצועית "מאל אוקלוזיה" שמשמעותו "מנשך לקוי" (סגר לקוי). עבודת האורתודונטים דורשת מיומנות מקצועית בעיצוב, בתכנון, בשימוש ובבקרה בכלים המתאימים על מנת להביא את השיניים, השפתיים והלסתות למנח תקין לשם השגת איזון בפנים.

בשנים האחרונות יותר ויותר מבוגרים פונים ליישור שיניים כדי לשפר את החיוך, ומסתבר שזוהי כבר לא נחלתם של הצעירים בלבד: הטיפול משפר את מראה החיוך בכל גיל ותורם להופעה ולביטחון העצמי. כיום יש מכשור אורתודונטי שאינו נראה כלפי חוץ ומאפשר גם למבוגרים שנמנעו עד כה ליישר את השיניים להתחיל בטיפול.

מהו טיפול אורתודונטי ולמי הוא מיועד?

הטיפול האורתודונטי, יישור השיניים, נועד לשפר את אסתטיקת החיוך והפנים ולייעל את תפקוד מערכת הלעיסה. בטיפול האורתודונטי מפעילים לחץ עדין על השיניים באמצעות מכשור נשלף או מכשור קבוע (מודבק). לחץ זה גורם לתזוזה הדרגתית של השיניים וליישורן תוך עיצוב מחדש של העצם התומכת.
הטיפול האורתודונטי מיועד לילדים ולמבוגרים כאחד!

הטיפול האורתודונטי מתבצע לרב ב- 2 פאזות:

הפאזה האקטיבית כוללת טיפול בסמכים (גשר) או מכשור אורתודונטי נשלף על מנת להזיז את השיניים לעמדה נכונה וסדר נכון.

רטנציה – השלב האחרון בטיפול יישור השיניים

בסיום השלב הפעיל של הטיפול האורתודונטי השיניים נמצאות במקום אבל העצם והסיבים בחניכיים עדין לא עברו התאמה למיקום החדש. התוצאה של מצב זה שהשיניים עלולות לזוז ותוצאות הטיפול יפגעו. כדי למנוע תנועות שיניים לא רצויות לאחר הטיפול דרוש אמצעי/מכשיר שיחזיק את השיניים במקומן עד שהעצם והסיבים בחניכיים יתארגנו בהתאם למיקום השיניים החדש.

שלב זה בטיפול נקרא שלב הרטנציה. זמן הרטנציה נע בין מספר חודשים ועד לרטנציה לכל החיים, תלוי בתנועות השיניים שהיו בטיפול, במיקום השיניים הסופי בפה המטופל הספציפי ובהרגלים שונים של המטופל (למשל במטופל עם הרגל דחיפת לשון הסיכוי שהשיניים יזוזו לאחר סיום הטיפול גבוה יותר).

האורתודונט יחליט עם סיום הטיפול, באם השמירה על העמדה החדשה של השיניים, תעשה ע"י קיבוע השיניים באמצעות פס מתכת עדין, המודבק בחלק האחורי של השיניים, או באמצעות מכשיר נשלף.

קיבוע / Fixed retainer / splint

אחד האמצעים האסתטיים והנוחים יותר למטופל הוא הקיבוע. זהו חוט מתכת שמודבק לצד הפנימי של השיניים ולכן הוא לא נראה בחיוך או דיבור. חוט המתכת מכופף בהתאם לצורת השיניים הספציפית של כל מטופל ומודבק לשיניים ע"י חומר דומה לזה בו משתמשים בסתימות/שחזורים לבנים.

חשוב להדגיש שהחוט מודבק לשיניים ולא נדרש שום קידוח בשיניים. משך הזמן שהקיבוע צריך להיות בפה משתנה בהתאם לתנאים הספציפים בפה המטופל. כיום באורתודונטיה מודרנית מקובל שקיבוע, בעיקר בלסת התחתונה הוא האמצעי המועדף לשמור על תוצאות טיפול יישור השיניים.

קיבוע ניתן בד"כ להתקין ללא בעיה בשיניים התחתונות, לא תמיד ניתן להתאים קיבוע לשיניים העליונות, ובמידה ולא, ניתן יש לבחור מכשיר אחר שישמור על השיניים במקומן.

pמכשיר נייד (פלטה)

הפלטה היא מכשיר אורתודונטי שהמטופל יכול להכניס ולהוציא בעצמו.

באמצעות הפלטה ניתן לבצע תנועות שיניים פשוטות או לשמר את תוצאות הטיפול לאחר שהגענו לתוצאות הסופיות (בשלב הרטנציה).

הפלטה בנויה ממספר ווי מתכת שנאחזים בשיניים וגוף פלסטי שמחבר בניהם.

הגוף יכול להיות שקוף או מפלסטיק צבעוני – בד"כ אצל ילדים:

אם חיפשתם – יישור שיניים בתל אביב – הגעתם למקום הנכון.