קיים מגוון גדול ביותר של אביזרי צחצוח וניקוי שיניים, ולא אחת אנו עומדים אובדי עצות מול המדפים בפארמים השונים.

אנסה לעזור לכם מניסיוני בבחירת האביזר המתאים.

משחות שיניים:

החשיבות בצחצוח שיניים הוא טכניקת הצחצוח ולא בהכרח המשחה. המטרה העיקרית בצחצוח שיניים היא ניקיון הפה והשיניים וסילוק הפלאק. המשחה נועדה להנעים את פעולת הצחצוח ולהגן על ציפוי השן. גם צחצוח ללא משחה יכול להיות יעיל, אך פחות נעים. כאשר אנו בוחרים משחה,חשוב שהמשחה תכיל פלואוריד, שידוע כמגן על ציפוי השן (האמייל) ושתהיה בעלת מקדם שחיקה נמוך. רוב המשחות מכילות פלואוריד, והמינון המומלץ משתנה בהתאם לגיל.

יש לשים מעט משחה ולא כמות גדולה, גם אם יש תחושה של ניקיון טוב יותר. רוב משחות השיניים מכילות פלואוריד אשר הוכח כיעיל במניעת עששת. הן מכילות כ 1100ppm של פלואורידים
(כ-1,100 חלקי מיליון יחידות של המינרל). לאחר הצחצוח אנו שוטפים את הפה, ואז החלק שנשאר בפה נספג בריריות ובלשון ,ומשתחרר באיטיות שעות אחר כך. כאשר אנו מצחצחים בערב לפני השינה, החומרים המשתחררים בפה מגנים על האמייל בזמן שפעילות הרוק בפה מועטה יותר.

>החומרים המאושרים ע"י משרד הבריאות:
סודיום פלואוריד
סודיום מונופלואורפוספט
סטאנוס פלואוריד
אמין פלואוריד

רוב המשחות מכילות סודיום מונופלואורפוספט בשילוב סודיום פלואוריד אשר הוכחו כיעילים במניעת עששת.

קיימות גם משחות שיניים על בסיס טבעי או כאלו בעלות ערך רפואי והן נושאות חומרים פעילים הנחוצים לבריאות החניכיים. כמו כן ישנן משחות שנועדו לטיפול בשיניים רגישות או בדלקת חניכיים. במקרים כאלה אמליץ על משחה המתאימה למקרה הספציפי.

משחה לטיפול יומיומי

משחת קולגייט טוטאל שומרת על הרקמות הקשות (השיניים) וגם הרקמות הרכות ומספקת הגנה לכל חלל הפה. יעילה בהפחתת היווצרות רובד חיידקים ובעיות חניכיים למשך 12 שעות הודות לנוכחות רשת סיבים המצמידה את החומר הפעיל לשן, מותרת לשימוש מגיל 6 ומכילה פלואוריד בריכוז של 1450ppm

משחות לשיניים רגישות

> משחת קולגייט sensitive pro-relief  מכילה ארגינין וקלציום קרבונט, מספקת איטום מכני של תעלות הדנטין להקלה מיידית יומיומית. מסייעת להפחתת רגישות בשיניים ביעילות תוך 60 שניות מתחילת השימוש. בנוסף מכילה פלואוריד למניעת עששת. מותרת לשימוש מגיל 12 ומכילה פלואוריד בריכוז של 1450ppm

pro relief

> משחת סנסודיין dual care  מכילה סודיום פלואוריד (מגן מפני עששת), טריקלוסן (חומר אנטי בקטריאלי המונע התפתחות פלאק) ופוטסיום כלוריד (חוסם הולכה עצבית ומונע כאב) היא מומלצת מאוד על-ידי השינניות במרפאתנו.sensodyne

 

משחות שיניים לטיפול במחלות חניכיים

>מרידול:

לטיפול בחניכיים רגישות- מנטרלת את רובד החיידקים המצטבר על השן ומסייעת להתחדשות חניכיים. מכילה יוני סטנוס ואמין פלואוריד אורגני.

משחת מרידול פרודונט אקספרט- נלחמת ברובד החיידקים הגורם למחלות חניכיים ולכן מהווה טיפול בגורם לבעיה. הוכחה מחקרית כמסייעת להפחתת היווצרות רובד חיידקים


משחת שיניים המכילה מרכיבים פעילים ממקור טבעי: פרדונטקס . המשחה מכילה תמציות צמחים ומינרלים, והיא בעלת טעם מלוח בשל המרכיבים סודיום ביקרבונט וארומה של מנטה שנמצאים בה. היא נמצאת בצורת ג'ל או משחה, בלי או עם פלואוריד. משמשת לטיפול בסימפטומים של דלקת החניכיים כמו נפיחות ואודם אך אינה פורת את הבעיה.

משחות לילדים

לילדים ולתינוקות מומלץ להשתמש במשחות שאינן מכילות פלואור באחוזים גבוהים (כמו במשחות של מבוגרים) מכיוון שילדים נוטים לבלוע תוך כדי צחצוח חלק מהמשחה. דבר זה עלול לגרום להרעלת פלואור.

 אלמקס ילדים- מגיל 2-6
לשימוש מגיל 2-6אלמקס
פלואוריד בריכוז של 500 PPM

משחת ברבי/ סופרמן 6+
לשימוש מגיל 6
פלואוריד בריכוז של 1450 PPM

אלמקס גוניור- מגיל 6-12סופרמן
לשימוש מגיל 6
פלואוריד בריכוז של 1400 PPM

 

משחות שיניים להבהרה (הלבנה)

משחות בעלות מאיצי הלבנה המבריקים את זגוגית השן, מכילות רכיבים להסרת כתמים ממשטח השן ומניעת הצטברות אבנית
לשימוש מגיל 12
פלואוריד בריכוז של 1000-1450ppm.

לדוגמא משחת השיניים Blanx מכילה חלקיקי סיליקה לניקוי עדין ועמוק וצמח מוס איסלנדי הפועל להסרת כתמים ופלאק. צמח זה שימש מזה שנים רבות את אוכלוסיית הקוטב הצפוני, אוכלוסיה הידועה כבעלת שיניים לבנות ובריאות במיוחד. נמצאת בקטגורית השחיקה הנמוכה ביותר וקיימת עם תוסף נורת LED  לשפעול החומר המלבין.

מה שחשוב זה להנמיך ציפיות ולא לצפות ששימוש במשחה בלבד יגרום להלבנת שיניים

מומלצים:
Colgate optic white
Blanx

 בארץ נמכרות בכל שנה כ-13 מליון משחות שיניים כאשר השוק מתחלק (עפ"י הסופרפארם) בין המשחות הבאות:
קולגייט 59%
סנסודיין 10%
אורביטול 8%
פרודונטקס 6%
אקווה פרש 6%
מרידול 5%
אלמקס 2%

שטיפות פה למניעה ורענון מומלצות לטיפול משלים לאחר הצחצוח ועליהן נרחיב בהמשך.

מברשות שיניים:

מברשות השיניים בבתי המרקחת מאופיינות בדרך-כלל בשלושה גדלים: 30 לשיניים קטנות, 35 לשיניים בינוניות ו-40 לשיניים גדולות. כמו-כן הן מאופיינות בשלוש דרגות קושי. מברשות השיניים הנמכרות ביותר הן אלו שגודלן 35 בעלות ראש קטן עד בינוני, המורכבות משלוש עד ארבע שורות של זיפים המעוגלים בקצותיהם, עשויים ניילון ורכים יחסית והן בעלות ידית נוחה לאחיזה.

חשוב שמברשת השיניים תהיה בעלת סיבי ניילון ישרים, מעוגלים ורכים. על הידית להיות ארוכה ונוחה לאחיזה. ראש המברשת צריך להיות באורך 3-2 שיניים. החלפת מברשת נעשית כל שלושה חודשים או כאשר סיביה שחוקים , מכופפים ומרוטים. חשוב להימנע ממברשת קשה מדי וגדולה מדי.

מברשת השיניים Colgate Slim soft : מברשת ידנית בעלת צפיפות סיבים גבוהה, צוואר מברשת גמיש וספיגה פחותה של מים למניעת היווצרות רובד חיידקים

מברשת שיניים מרידול: בעלת סיבים מתכנסים, בסיס רחב וקצה דק. ידית אחיזה נוחה וסיבי מיקרוסופט.

מומלצים:
Colgate Slimsoft
Meridol
Paro xs39
Sensodyne gentle
Oral b 30 indicator

מברשת חשמלית:
לא הוכח שהיא יעילה יותר מצחצוח ידני, אך במקרים מסוימים היא עשויה להקל. קיימות בשוק מברשות חשמליות במגוון סוגים, גדלים ואיכויות. הטובות הן אלו המבצעות תנועות בכמה מישורים ולא רק מסתובבות. קיימות מברשות חשמליות, המופעלות באמצעות סוללה, והן נטענות ומשולבות. מניסיוני קיימת יעילות רבה יותר במברשת החשמלית שפועלת על עיקרון של תנודות סיבוביות בכיוון אחד ואחר כך בכיוון השני, בנוסף לרטט בתדירות גבוהה. איכות הצחצוח נקבעת ע"פ המברשת ועל-ידי המפעיל, כך שאם לא מצחצחים נכון אזי אין חשיבות לסוג המברשת.המברשת החשמלית אצל ילדים היא אידיאלית במקרים של מוגבלויות פיזיות ונפשיות. מחקר באנגליה מצא הבדל משמעותי בכמות החיידקים אצל ילדים המשתמשים במברשת חשמלית במשך חודש לעומת אלו המשתמשים במברשות רגילות.

מומלצות:
Braun – Oral B –  מהמשולבות היקרות.
Colgate pro-clinical

-מברשת שיניים ידנית הפועלת באמצעות סוללה חד פעמית Oral B Pulsar
מברשת השיניים הזו התגלתה כיעילה ביותר מהמברשת הידנית הרגילה. סיבי המברשת רכים וגמישים ובחברה מסבירים כי הם עשויים מיקרופולס, בעלי כריות גומי וחודרים בין השיניים ב"פעימות ממוקדות וארוכות" המותאמות לקו השיניים והחניכיים. כמו כן, למברשת ראש מפוצל המאפשר כיסוי שטח גדול יותר והתאמה טובה יותר למבנה השיניים והחניכיים. מתברר כי הצחצוח יעיל ויסודי, המברשת נוחה מאוד לאחיזה ומאפשרת הגעה לכל חלל הפה. המברשת מופעלת בעזרת סוללת דורסל  AAA שלה אורך חיים של שלושה חודשים. וארך חיי הסוללה מהווה תזכורת להחלפת מברשת השיניים: כל שלושה חודשים, כפי שממליצים רופאי השיניים. מחיר המברשת: 35 ש"ח.

Colgate pro-clinical

בעלות טכנולוגיית סוניק אקשן לניקוי מתקדם. בעלת חיישנים חכמים המזהים את מנח המברשת ומשנים את פעולת הצחצוח ומהירותו בהתאם למנח.

מי פה וג'ל:

קיימות שטיפות פה רבות הנמכרות ללא מרשם בפארמים למיניהם. ברוב המקרים השטיפות מכילות 0.05 סודיום פלואוריד והן הוכחו כיכולות למנוע עששת בנוסף לשמירה על ההיגיינה ועל הרגשת הרעננות בפה. הפלואוריד נשאר בריכוז מסוים ברוק ועשוי להגן מפני עששת, בייחוד אצל ילדים ומבוגרים אשר אינם מקבלים פלואור דרך המים.

אומנם החברות המייצרות מי פה מבטיחות פה בלי חורים, שיניים לבנות, וחניכיים בריאות אך זה עדיין בגדר חלום. קיימות תמיסות רפואיות, אשר בשימוש לאורך זמן צובעות את השיניים ופוגעות בחוש הטעם, והן מיועדות לשימושים ספציפיים לאחר ניתוחים. כך שתמיד כדאי להיוועץ ברופא השיניים באשר לסוג המומלץ. קיימים סוגים שונים, רצוי שהבחירה תעשה ע"י הרופא, כיוון שחומרים מסוימים הם רפואיים, חלקם אף צובעים את השיניים או מכתימים אותם בעת השימוש או לאחר צחצוח.

קורסודיל שטיפת פה: במקרים של מחלות חניכיים חריפות ולאחר ניתוחים שונים בחלל הפה, קורסודיל היא השטיפה האנטיספטית המועדפת עלי. מכיוון שתמיסה זו עלולה לגרום לצביעה ולירידה בחוש הטעם היא מומלצת לשימוש עד 10 ימים בלבד. לשימוש יומיומי במקרים של מחלות חניכיים מומלץ להשתמש במי פה של חברת מרידול .
כאשר שוטפים עם קורסודיל חשוב מאוד להקפיד על שימוש נכון כמפורט לעי"ל:
לשטוף את הפה עם 10cc (במכסה הבקבוק יש קו המציין את הכמות)  במשך חצי דקה פעמיים ביום (כל 12 שעות).

ג'ל קורסודיל: אנו ממליצים רבות על שימוש בג'ל קורסודיל בבעיות דומות עליהן אנו ממליצים בשטיפה, הג'ל מאוד נוח לשימוש ומורחים אותו על האזור המתבקש לפי ההנחיות שתקבלו מהרופא או השיננית.

Listerine מציעה שטיפות המכילות אמין פלואוריד להגנה מפני עששת וחיזוק האמייל. קיימות מספר שטיפות ללא תוספת אלכוהול (Listerine Zero) ומהוות פתרון בטוח לרענון, הגנה ואף לשימוש בילדים.

מומלצים:
Corsodyl  לשימוש רפואי
Corsodyl gel לשימוש רפואי
Listerine
מרידול

 

מנקה לשון ( הקרוי גם מגרפה ללשון ):

זהו כלי יעיל מאוד בשמירה על הגיינת הפה ובמניעה של ריחות לא נעימים. שכבת החיידקים המצטברת על הלשון מאיצה את העששת, גורמת לריח רע מהפה ומשבשת את חוש הטעם. קיימים בשוק מספר מכשירים העשויים פלסטיק יצוק. המכשיר בעל ראש אלכסוני וזיפי ניקוי דו צדדיים, והוא זול ויעיל מאוד (מחירו כ 20 ₪)

קסמי שיניים דנטאליים:

השימוש בקיסם נועד לנקות את האזורים שבין השיניים והוא משלים את פעולת הצחצוח. ניקוי שיניים ללא שימוש בקיסם או בחוט אינו צחצוח מושלם, משום שמברשת השיניים אינה מסוגלת להגיע לאזורים שבין השיניים ולהוציא שאריות אוכל וחיידקים שמצטברים שם. השימוש בקיסם עוזר בסילוק רובד חיידקים אשר מצטבר בין השיניים ובמקומות שמברשת השיניים אינה יכולה להגיע אליהם.

הכוונה לקיסמים המיועדים לשימוש דנטאלי, וצורתם מתאימה לצורת הרווח שבין השיניים. הקסמים העגולים שאנו מקבלים במסעדות, אינם מתאימים לצורת הרווח ולעיתים אף פוצעים ומזיקים. קיימים גדלים שונים של קיסמים, צרים או רחבים, מעץ או מפלסטיק, בעלי מבריש או בלי, ספוגים בפלואור או לא בעלי ריח או בלי.

אני אישית מאוד אוהב את הקיסמים של חברת Paro וממליץ לכל המטופלים שלנו להשתמש בקיסמים אלה באופן יומיומי. בביקורכם אצל השיננית תוכלו לקבל הסבר מעמיק על הסוגים השונים וכיצד לבחור את המתאים לכם.

במרווחים גדולים

 

 

המומלצים שלנו:
Stim-u-dent
Interdens
Paro

קיסם מים חשמלי
"water pick"הוא מכשיר חשמלי אשר בקצהו ידית, שמוציאה סילון מים שאותו מעבירים לאורך קו החניכיים ובין השיניים. סילון המים מסלק את רובד החיידקים שמצטבר על השיניים. קיים גם מכשיר "oxiget" המתיז מים המכילים בועות אויר, ולדעתי, הוא מעולה לאנשים אשר בפיהם שתלים או גשרים.

אצל מתרפאים עם גשרים, שתלים ו\או שיקומים משולבים ניקוי עם "קיסם מים" משפר
במידה ניכרת את היגיינה ומאריך את חיי השיקום.
עלות המכשיר נעה בין 400 ש"ח למכשיר פשוט לבין כ-800 ש"ח למכשיר משוכלל.

חוט דנטלי:

מיועד לניקוי והוצאת שאריות מזון בין השיניים, אך לדעתי השימוש בו מצריך מיומנות מסוימת של הפקת התועלת המרבית בניקוי .

קיימים סוגים רבים של חוטים: רגילים, בעלי שעווה, ללא שעווה, ממשי, מניילון, עשויים כסרטים דנטאליים ובעלי שערות. אצל אנשים בעלי שיניים צפופות מאוד, איני ממליץ על חוט עם שעווה , כיוון שהיא עלולה להישאר בין השיניים.

 

המומלצים

Dental floss- Oral b /Paro
Perio tape
Super floss זהו חוט המכיל מבריש והוא מיועד לניקוי מתחת לגשרים.

מברשות "פרוקסה ברש" לניקוי בין השיניים:

מיועדות לשימוש כאשר יש מרווחים גדולים בין השיניים. המברשת שנראית כמו ספירלה קטנה, נכנסת למרווח בקלות ומסירה את רובד החיידקים שהצטבר. קיים מגוון רב של מברשות מיצרנים שונים.
אני ממליץ לכם להתייעץ עם השיננית באשר למברשת המתאימה לכם.

המומלצים שלנו:
Butler proxabrush 610+614
Oral b interdental brush
אלו הן מברשות בגדלים ובצורות שונות המאפשרות את העברתן בין השיניים ואת הסרת שיירי הפלאק.

עזרים לשיניים תותבות:

לעתים עם הזמן אותם השיניים אשר התאימו בעבר כשהתקינו אותן, מאבדות את יציבותן, זזות בזמן דיבור וגורמות אי-נוחות רבה. ברוב המקרים רופא השיניים יכול לשפר את האחיזה של התותבת, אך במקרים רבים יש להסתייע במשחת הצמדה הפועלת בוואקום לחיך או ללסת התחתונה.

מברשת לניקוי תותבות – אלו הן מברשות מיוחדות המותאמות לצורת התותבת. ניתן גם להשתמש במברשת פשוטה שאפשר לרכוש בכל טמבוריה (מברשת ציפורניים)


תמיסות וטבליות לניקוי תותבות – אלו הם תכשירים אורתודונטים ניידים ליצירת תותבת מחוטאת, נקייה מחיידקים ובעלת ריח נעים.
קוקידנט : משחת הצמדה זוהי משחת הצמדה ניטרלית, ללא צבעי מאכל וללא חומרי טעם וריח מלאכותיים.
קוקידנטטבליות – אלו הן 54 טבליות לניקוי וחיטוי השיניים התותבות: יש להניח את השיניים בחצי כוס מים פושרים, להוסיף טבלית אחת של קוקידנט ולהשרות בכוס למשך 15 דקות. פעולה זו שומרת על התותבת ומסירה כתמי קפה ושיירי מזון מהתותבת, גורמת להרגשת רעננות שומרת על היגיינת הפה ומסייעת במניעת דלקות וזיהומים.