אונקולוגיה: ענף החוקר את תחום הסרטן

נכתב בעזרתו האדיבה של פרופ' עופר מרימסקי, אונקולוג בכיר, מנהל היחידה לרקמות רכות ושלד בביה"ח איכילוב.

חשוב להבין שמחלת הסרטן אינה מחלה אחת הנגרמת בגלל גורם אחד, ולפיכך לא מותאם לה טיפול מסוג אחד. ידועים למעלה מ – 200 סוגי סרטן ולכל אחד מהם השם, המאפיינים והטיפול המתאים לו.

המילה סרטן מעוררת בכל אחד מאיתנו חרדה. היא הופכת למפחידה יותר כשאנחנו מכירים אדם שחלה בסרטן, ואם האדם הזה הוא במקרה בן משפחה שלנו הפחד הופך להיות מוחשי ונוכח מאוד בחיינו.

מהו סרטן?
האיברים והרקמות בגוף בנויים ממבנים זעירים הנקראים תאים. רוב התאים בגופנו מתחדשים באמצעות התחלקות תאים. חלוקת התאים היא תהליך מסודר ומבוקר, אולם אם מסיבה כלשהי ייעשה תהליך זה בצורה בלתי מבוקרת ימשיכו התאים להתחלק ויתפתחו לגוש הנקרא "גידול".
גידולים יכולים להיות שפירים או ממאירים, סרטניים.

גידול שפיר: אינו סרטן!
התאים בגידול שפיר אינם מתפשטים לחלקי גוף אחרים ולכן אינם סרטניים, אך הם עלולים לגרום הפרעות כתוצאה מהלחץ שהם יוצרים על אברים סמוכים.

גידול ממאיר (סרטני):
גידול זה מורכב מתאים בעלי יכולת התפשטות מעבר למיקום המקורי שבו נוצרו. הם עלולים לחדור לאברים סמוכים ולהרוס אותם, והם יכולים לנדוד לאברים מרוחקים בעזרת זרם הדם או דרך מערכת הלימפה. כאשר תאים אלה מגיעים למקום חדש הם יכולים להמשיך להתחלק וליצור גידול חדש הקרוי גידול משני או גרורה.

איך מבדילים בין גידול שפיר לגידול ממאיר?
האבחנה הסופית נקבעת באמצעות בדיקה מקרוסקופית של הגידול וזהוי תכונות אימונוהיסטופתולוגיות.

נתונים כלליים:
הנתונים מעוררים דאגה: אחד מכל שלושה אנשים בישראל ילקה במהלך חייו בסרטן. אחת מכל שמונה נשים תחלה בסרטן השד ואחד מכל שנים עשר גברים ילקה בסרטן הערמונית. מדי שנה מתגלים 23,500 חולי סרטן חדשים, מהם ישרדו כ-60 אחוז.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי כיום הורגת מחלת הסרטן יותר אנשים בשנה ממחלות לב.
הופעת מחלת הסרטן אצל צעירים היא נדירה ושכיחות המחלה עולה עם הגיל עד לשיא בגילאי 69-65

הגורמים:
הגורמים למחלה ידועים רק בחלקם וקשורים בהרגלי החיים האישיים, כגון: עישון, תזונה לא בריאה, היעדר פעילות גופנית, חשיפה לשמש ולקרינה בכלל, חשיפה לווירוסים שונים, חשיפה לחומרים כימיים או מזהמים וכן משתנים שונים הקשורים לרקע משפחתי וגנטי.

גורם הסיכון המשמעותי ביותר הוא העישון. כמאה מליון בני אדם מתו במאה ה – 20 ברחבי העולם כתוצאה ממחלות הקשורות בטבק.הסיכון של אדם המעשן ללקות בסרטן ריאות גדול פי 30 מאדם שאינו מעשן.גם עישון פסיבי מגביר באופן משמעותי את הסיכון ללקות במחלה.

השלכות של טיפולים כימותרפיים והקרנות על חלל הפה:
מטופלים רבים אשר נאלצו לעבור טיפולים למחלת הסרטן מפתחים סיבוכים שונים בחלל הפה. הסיבוכים השכיחים ביותר הם:
1. כיבים דלקתיים ומכאיבים כתוצאה משינויים בהרגלי התזונה ובהיגיינת הפה
2. יובש פה (XEROSTOMIA) כתוצאה מפגיעה בבלוטת הרוק ושינויים בכמות הפרשת הרוק לחלל הפה. כתוצאה מכך ייתכנו דלקות, ריח רע מהפה, מגבלה בדיבור ואף עששת
3. שינויים בחוש הטעם
4. דלקות בחניכיים והופעת רקמה דלקתית על הלשון ומתחתיה

רפואת שיניים וסרטן:

סרטן הפה:

מסתבר שבדיקה פשוטה אצל רופא שיניים עשויה להציל חיים!! חלל הפה הוא למעשה המראה של הגוף כולו, ובאמצעות הפה אפשר לאבחן מחלות קשות בתחילתן ולתת טיפול מציל חיים.

בריאות טובה תלויה לא מעט בבריאות חלל הפה. זיהום או מחלה בפה עלולים להשפיע גם על אברים מרוחקים. לעתים ניתן אף לאבחן מחלות כלליות באמצעות חלל הפה , כאשר הסימנים בחלל הפה מקדימים את שאר סימני המחלה.

סרטן הפה נחשב לנגע המופיע באחד מהאזורים הבאים:שפתיים חניכיים, לשון, רירית הפה והלוע.
הסרטן מתבטא בנגע שבהתחלה הוא קטן מאוד, וכאשר מבחינים בו והוא אינו מחלים תוך שבועיים שלושה יש לבצע בדיקה ולא להתעלם ממנו. רקמת הפה צריכה להיות שלמה, ואם משהו פוגע בה באופן חוזר, זה עלול להיות סימן לכך שישנה מחלה ממארת שמתחילה להתפתח.

פצעים בחניכיים, בחיך, בלחיים הפנימיות, בשפתיים או בלשון צריכים להדליק לרופא ולחולה נורה אדומה כי יתכן שמדובר בגידולים ממאירים (במיוחד כאשר הם מופיעים אצל מעשנים ואצל חובבי משקאות חריפים)

פצעים או גושים הנמצאים לאורך זמן בחלל הפה, יכולים להעיד על קיומו של גידול סרטני. הגילוי המוקדם חשוב כדי לסייע בהצלחת הטיפול, ולכן חשוב להפנות את תשומת לבו של רופא השיניים בכל מקרה של חשש.
הסרטן השכיח ביותר בחלל הפה הוא "האפיטל הקשקשי" או squamous cell carcinoma.
הגורמים העיקריים הידועים הם עישון סיגריות ומקטרת וכן שתיית אלכוהול. אדם הנוהג גם לשתות וגם לעשן מן הסתם חשוף יותר לסרטן בחלל הפה. הסיכון של אדם מעשן ללקות בסרטן ריאות גדול פי 30 מאדם שאינו מעשן (בארה"ב זהו הסרטן השישי בשכיחותו).

גורמים:
5 אחוזים מכלל הגידולים הסרטניים הם בחלל הפה ובשפתיים, והם נוצרים בין היתר כתוצאה מחשיפה לשמש, מעישון מוגבר ומצריכת אלכוהול.

סימנים:
הסימנים העיקריים העלולים להעיד על הופעת סרטן הפה הם כיב או גוש בחלל הפה שלעתים מלווים בכאב. אם הגוש ממוקם על הלשון הוא עלול לגרום לקושי בבליעה. אם הגוש פוגע בחניכיים עלולה להיגרם ניידות של השיניים ופצע דמוי כיב על השפה.

דרכי הטיפול:

חשוב להדגיש שלפני כל טיפול כימותרפי או הקרנות, יש להגיע לרופא שיניים לבדיקה יסודית לצורך שלילת כל אפשרות למוקד זיהומי בחלל הפה.

ולמרות זאת אם תוך כדי הטיפול הכימי או ההקרנות נוצר צורך בטיפול שיניים חודרני, הרופא האונקולוג יבצע ספירת דם ויפנה לרופא השיניים בצירוף המלצות ללקיחת טיפול אנטיביוטי מונע.

הטיפול בסרטן בחלל הפה נחלק לשלוש:
1. ניתוח להסרת הגידול
2. הקרנות
3. כימותרפיה

בדרך-כלל הטיפול הוא כירורגי, כריתה של הגידול. טיפול נוסף הוא הקרנות אל התאים הסרטניים, טיפול הניתן בדרך-כלל בשלבים המתקדמים של המחלה. הזרקת חומרים כימיים להרס התאים הסרטניים (כימותרפיה) פחות שכיח במקרים של גידולים בחלל הפה.
כמו במחלות סרטן באיברים אחרים, גם במקרי סרטן בחלל הפה לגילוי המוקדם יש השפעה ניכרת על סיכויי ההחלמה. סיכויי ההחלמה בשלב המוקדם עומדים על 90-80 אחוזים.

אצל אנשים שלקו בסרטן פה מומלץ לבצע לפני ניתוח או לפני כל טיפול אחר טיפול מונע וניקוי יסודי של כל חלל הפה, וזאת בכדי למנוע זיהומים אפשריים בעתיד. כך גם לגבי טיפולי שיניים דחופים שעדיף לבצעם לפני הטיפול האונקולוגי, ובכך להמנע מעוגמת נפש מיותרת לאחר מכן.

במחקר שמתבצע בשנים אלו בארה"ב (באוניברסיטת UCLA) מנסים להשתמש ברוק כנוזל אבחון אפשרי לסוגי סרטן ולמחלות מערכתיות אחרות. ההשערה היא שחלבונים הקשורים לסרטן הפה יכולים לעבור מהרקמה אל הרוק. המדענים הצליחו לזהות רוק של חולי סרטן ב 9 מתוך 10 דגימות (נמצא כי מעשנים מייצרים רמה גבוהה פי 4 של חלבון (COX-2) בריריות הפה לעומת אלו שאינם מעשנים.)

שיקום:
ההבדל העיקרי בין טיפול בסרטן הפה לטיפול בגידול סרטני באברים אחרים הוא ההשלכות על המראה החיצוני. הסרה כירורגית של הגידול הסרטני גורמת לעיתים לעיוות בפנים, ואז חשוב להכין את האדם לכך מראש.

היבט נוסף הוא השינוי ביכולת הדיבור, האכילה והבליעה בקרב חולי סרטן הלשון כאשר יש צורך בכריתה חלקית של הלשון. במקרים אלו אנשים זקוקים לתמיכה של קלינאית תקשורת. לעיתים יש צורך בטיפול בבעיות של יובש פה, במידה שיש כריתה של חלק מהלסת. במקרה זה יש צורך בשחזור האזור ובהרכבת תותבות או שתלים.

מניעה:

1.עישון ידוע כגורם סיכון בהופעת סרטן הפה, ובשילוב עם אלכוהול הסיכון עולה בצורה משמעותית. אז מעשנים ושתיינים… לתשומת לבכם! ולאלו שלא יכולים להתאפק, מומלץ לא לעשן בקרבת ילדים שכן מחקרים רבים מראים שעישון פסיבי משפיע לרעה על הסביבה בכלל ועל ילדים בפרט.

בכל מקרה אם אתם מעשנים, לועסים טבק או שותים אלכוהול מומלץ שתבקרו באופן קבוע אצל רופא השיניים לבדיקה ולמעקב.

2.הגבלה על שעות החשיפה לשמש, שימוש במסנני קרינה לשפתיים וכובע להצל על הפנים חשובים למניעת גידול ממאיר.

3. חוקרים מישראל הראו כי ליקופן (קרוטנואידים) המצוי בעגבניות עשוי לעכב התפתחות של סרטן הפה.

4.במחקר שנערך לאחרונה נמצא כי תה ירוק מכיל חומרים נוגדי החימצון, ולכן הוא עשוי לעזור במניעת סרטן, כולל סרטן הפה.

5. תזונה בריאה, עשירה בפירות ובירקות וללא שומן מן החי מסייעת במניעת כל סוגי הסרטן.

אנחנו, צוות המרפאה, ערים לנושא באופן מיוחד, ובמספר פעמים אבחנו נגעים סרטניים בשלבים מוקדמים. דבר זה הביא לטיפול מהיר ובמספר מקרים אף להצלת חיים.

אז אם חיפשתם בגוגל, בליטה בחניכיים הפנימיות, הגעתם למקום הנכון!