דגים ומצב רוח (או הקשר שבין דגים לדיכאון):

מה הקשר בעצם בין דגים לבין האתר? ובכן במשך שנים נתקלתי במיתוסים שונים, וביניהם הקשר שבין אכילת דגים למצב הבריאות הכללי, לקרישת הדם ולמצב הרוח. החלטתי לבדוק את העניין לעומק ומצאתי מאות מחקרים בכל העולם הקשורים בסוג תזונה זה.

אכילת דגים עשויה להשפיע על הדברים הבאים:
1. בריאות הלב
2. הגנה מסוימת מ"אלצהיימר", מסתבר שאכילת דג אחד או שניים בשבוע מסייעים לזיכרון.
3. ירידה בסכוי ללקות בשבץ – במחקר שארך 12 שנה בארה"ב בקרב אנשים שאכלו 4-1 פעמים בשבוע דגים לא מטוגנים היתה ירידה של 27% בסיכוי לשבץ וירידה של 30% בקרב אנשים שאכלו דגים מעל 5 פעמים בשבוע. לעומת זאת צריכת דגים מטוגנים מעל פעם בשבוע היתה קשורה בעליה של 44% בסיכוי לשבץ איסכמי.
4. הפחתה של נזקי מחלות עורקים- שמן דגים מכיל כמויות של (POLYUNSATURATED FATTY ACIDS N3) בין ההשפעות של השמן יש הארכה קלה של זמן הדימום. עובדה זו הובילה את החוקרים לשער שחלק מיתרונות ה N3 היא בהשפעה על קרישת הדם.

דיכאון הינו מצב של הפרעה במצב הרוח הבא לידי ביטוי בהרגשת עצב או ייאוש באופן יוצא-דופן. דיכאון יכול להיגרם כתוצאה מסיבות ביולוגיות או סביבתיות, והוא אינו פוסח על שום קבוצת גיל, מילדים ועד מבוגרים.

סימנים המעידים ככל הנראה על דיכאון ברמה הפיזית עשויים להיות כדלהלן: עייפות כללית, חוסר אנרגיה, רגישות מוגברת לכאב פיזי, נדודי שינה או שינה מוגזמת ועוד. הדיכאון הקלאסי בא לידי ביטוי בעיקר בנדודי שינה, בחוסר תיאבון, ברגישות יתר, בירידה במשקל, ובהאשמה עצמית.

הוכח כי אנשים דיכאוניים רבים סובלים מחסכים תזונתיים, ביניהם וויטמינים ומינרלים.

בגופנו קיימים כ-15 מינרלים לפחות החיוניים לשמירה על הבריאות. חיוניותם שווה ואינה יורדת מזו של הוויטמנים בהשפעתם על בריאותנו. המינרלים משמשים בין השאר כזרזים לפעולות פיזיולוגיות שונות המתרחשות בגופנו. מחסור בהם או תפקוד לקוי של המינרלים עשוי לגרום, בין השאר ,לדיכאון. דוגמא למינרל מסוג זה הוא הליתיום. הליתיום משמש ברפואה הקונבנציונלית כתרופה אנטי-דיכאונית טובה לטיפול במצבי דיכאון קשים, וכן הוא משמש כמגביר את פעולתן של תרופות אנטי-דיכאוניות אחרות. הליתיום הינו מינרל המצוי בעיקר במים מינרלים, אך ניתן למוצאו גם במזון שאנו אוכלים כגון: דגים ופירות ים.

כמו-כן כדאי לדעת כי דגים ומאכלי ים, כגון: צדפות מכילים רמות גבוהות של שומנים צמחיים מסוג אומגה 3 , אשר הוכחו כמפחיתים את הסיכון למחלת לב ולדלקות מפרקים, וכן הם הוכחו כיעילים בהפחתת הסיכון לסרטן הערמונית.

מחקר שבוצע בארה"ב מצא כי אנשים האוכלים דגים עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3, כגון: טונה וסלמון נוטים להיות נחמדים יותר מאלו שלא אוכלים סוג זה של דגים. מחקר אחר שנערך ביפן מצא כי תוסף תזונה של שמן דגים הפחית את האגרסיה אצל סטודנטים שהיו שרויים במתח לקראת בחינות סוף השנה.

חומצות השומן מסוג אומגה 3 הכרחיות לתפקוד האופטימלי של כל תא בגופנו, ועם שינוי הרגלי התזונה בעולם נוצר חוסר של חומצות אלו בגוף. ייתכן שמחסור זה גורם למחלות שלא היו קיימות במאה הקודמת.

לסיכום: מומלץ לכולנו לאחר התייעצות עם רופא המשפחה לצרוך תפריט הכולל אומגה 3 משום שהוא עשוי להוריד משמעותית את הסיכון לדום לב ולמוות פתאומי. שמן דגים ממקור ימי ידוע ביכולתו להוריד את רמות השומנים בדם. ולמי שלא אוהב דגים מומלץ לצרוך זאת בצורה מלאכותית כתוספי מזון.