כן, התזונה יכולה להשפיע גם על מצב הרוח…

המזון הוא סם החיים שלנו וממלא עבורינו גם תפקידים רבים במישור החברתי, הנפשי ובכלל בסדר היום שלנו. בניגוד לחיות האוכלות רק כשהן רעבות. אצל האדם האכילה קשורה בפעילות חברתית ולא תמיד רק בהקשר של רעב. אנו מערבים את חוש הריח, הטעם והרבה אסתטיקה, דבר המשפיע באופן ישיר על בלוטות הרוק שלנו והדרך לשיפור מצב הרוח מאד קצרה…

למי מאיתנו אין לעיתים מצב רוח רע המפריע לו למהלך התקין של החיים? חלק מאיתנו סובל ממידה מסוימת של דיכאון בתקופה זו או אחרת של החיים.

"הדיכאון הוא הפרעה במצב הרוח הגורם להרגשת עצב וייאוש"

כאשר אנו בתחושה כללית רעה או בדיכאון, המוטיבציה שלנו לעשות דברים יורדת, הביטחון העצמי כמעט נעלם, שמחת החיים והחשק לצאת וליהנות פשוט נעלמים.

במקרים של דיכאון חמור, הטיפול בד"כ תרופתי ומצריך מעקב רפואי צמוד. במקרים קלים ושגרתיים, הדיכאון מתבטא בעיקר בעייפות, חוסר אנרגיה, נדודי שינה , חוסר רצון לצאת מהמיטה, חוסר תיאבון, חוסר דחף מיני, יובש פה, אך הנחמה היא שהדיכאון בסוף תמיד עובר.

קיימות דרכים שונות לטיפול בדיכאון, אך ידוע שבמקרים רבים לתזונה לקוייה יש חלק נכבד בעניין.
קיימים מחקרים המראים שיש קשר ישיר בין תזונה לקוייה לדיכאון. המזון שאנו אוכלים נספג במערכת העיכול בגוף ולאחר מכן מגיע למוח באמצעות סינון קפדני המאפשר לחומרי מזון לעבור את מחסום הדם במח (blood brain barrier)וכך בעצם להשפיע על מצב הרוח, הזיכרון וההתנהגות.

חוסר בויטמינים מסוימים כברזל, סלניום ורכיבים תזונתיים נוספים עלול לפגוע ולגרום להפרעות התנהגותיות, שינוי מצב רוח, עצבנות ועייפות. כולנו יודעים שגם אם סתם פספסנו ארוחה, כל היום שלנו נראה אחרת וכנראה גם הדבר ישפיע על הסובבים אותנו.

במח האנושי מגוון גדול של תאי עצב הקרויים "נוירונים". ה"נוירון" הוא הבסיס של מערכת העצבים ובכל אזור במח יש לנו כמות עצומה של נוירונים. חלקם אחראים להפעלת שרירים, חלק אחר משמש לביצוע החלטות, חישובים ובעצם אחראים לכל פעילות המח שלנו.

הנוירונים מפרישים חומרים כדוגמת ה "סרוטינין" אשר גורם לנו למצב רוח טוב, לרגיעה נפשית ולשלווה. וכאשר החומר חסר, לתחושות הפוכות.
לאנשים עם רמות סרטונין גבוהות קל יותר להתמודד עם כישלונות, עצב, כעס ועם תחושות המצריכות כוחות נפשיים גבוהים.

אנו לא יכולים לקבל סרטונין ישר מהמזון, כיוון שהוא לא יגיע למוח. חומרי הגלם שאנו אוכלים מגיעים למוח והוא זה אשר מייצר את הסרטונין. חומר הגלם העיקרי הוא חומצה בשם "טריפטופאן" ונמצא בעיקר במוצרי מזון כתרד, גרנולה, אבוקדו, חיטה מלאה, צימוקים, בטטה ועוד. אך כאן לא נגמר העניין, כיוון שכדי לייצר סרטונין מהחומצה נצטרך מגוון ויטמינים ומינרלים כ- B1, B3, B6,B12,C, ברזל ,חומצה פולית (העוזרת בכלל להתפתחות תקינה של מערכת העצבים) ועוד. כמובן שצריכה בלתי נאותה של מוצרי מזון שונים משפיעה על ייצור הסרטונין ובאופן ישיר על מצב רוחינו.

מצבי הרוח והתחושות שלנו זוהי תוצאה של המערכת הכימית-חשמלית במערכת העצבים. המזון שאנו אוכלים מספק את הרכיבים השונים המאפשרים למח לגרום לנו למצבי רוח בהתאם למצב בו אנו נמצאים.

בכל מקרה חשוב שנקפיד על תזונה נכונה ונתייעץ עם בעל מקצוע כאשר מתעוררות בעיות בריאות או אפילו כמניעה מראש. אצל כל אדם המערכת הביוכימית שונה ואותה תזונה, יכולה להשפיע בצורה שונה אצל גבר, אישה, צעירים ומבוגרים. לדוגמא אצל ילדים ארוחת בוקר עשירה בפחמימות משפרת את יכולת הריכוז שלהם ואצל נשים בשעות הצהריים תגרום לעייפות ואחה"צ להתעוררות.

סוכרים יגרמו להעלאת הסרטונין במח.
שומנים גורמים לתחושה טובה.
והשילוב של שניהם לדוגמה עוגה עם קצפת בכלל יגרום לשמחה גדולה.

אצל אנשים הצורכים דגים יש פחות דיכאון ואצל דיכאוניים נמצא חוסר באומגה 3 (ראה פרק נפרד) שזוהי חומצת שומן הנמצאת במח ומשפיעה על מצב הרוח.

לסיכום:
אצל אנשים עם מצב רוח רע או דיכאון קל, תזונה נכונה עשויה בהחלט לשנות את מצבם. חשוב שנאמץ אורח חיים בריא עם תזונה הכוללת סיבים תזונתיים, ירקות טריים ומים באיכות טובה, ארוחות מסודרות ופעילות גופנית. ובמקרה הצורך נקבל תוספים תזונתיים כויטמינים ומינרלים נוגדי חמצון ( C ו B החשיבות הרבה ביותר באיזון מצב הרוח).