simosron06bלמי מאיתנו אין לעתים כאבי ראש, לחץ בצדי הרכה, כאבי אוזניים או סתם תחושה כללית רעה ועייפות. ובכן רובנו איננו יודעים שגם ללא כאב ממוקד בשיניים, המקור לכאבים אלו יכול להיות מערכת הלעיסה שלנו.

ידוע שצעירים סובלים יותר מכאבי ראש מאשר מבוגרים ונשים יותר מגברים.

רבים פותרים את העניין במשככי כאבים, ורק מיעוט פונה למרפאות בכדי לנסות לבדוק את מקור הכאב. קשה להאמין אך במקרים רבים פתרון הבעיה נמצא אצל רופא השיניים.

ד"ר ג'רי סיימון, מדען ורופא שיניים מ"סטאמפורד" שבמדינת "קונטיקט", חקר את הנושא ואף כתב על כך ספר שנקרא "עצור את כאבי הראש עכשיו" (הוצאת מכון וולנס).הוא טוען שכאבי ראש כרוניים נגרמים במקרים רבים עקב בעיה במנשך (כלומר בנשיכה). זוהי תסמונת התפקוד הלקוי של "צדעי הלסת" (TMJ).

בשני צדי הפנים בקדמת האוזן נמצא מפרק הלסת. זהו המפרק האחראי לתנועות הלסת התחתונה (מנדיבולה), וכל הפרעה במפרק או בשרירים שמסביבו עלולה לפגוע בתפקוד הלסת. מכאן הדרך לכאבי ראש קצרה ביותר.
ראה גם פרק "חריקת שיניים" בשימושרון.

המפרק אשר ניתן למישוש בקדמת האוזן כאשר אנו מבצעים תנועות בלסת, הוא אחד המפרקים "העסוקים" ביותר בגופנו, והוא המפרק המסובך ביותר בגוף האדם . הוא עומד בעומס רב לא רק כאשר אנו אוכלים, אלא גם בפעולות דיבור פשוטות, בבליעת רוק ואף בתנועות בלתי רצוניות בשינה. בעיות שיניים, מחלות מפרקים, שיניים מלאכותיות לא מותאמות או אפילו מתח נפשי הגורם לחריקת שיניים בשינה עלולים לפגוע בתפקוד המפרק.

בפה של אדם בריא יש 28 שיניים, לא כולל שיני בינה. לשיניים אלה 68 נקודות מגע, המשתלבות ביניהן במדויק כמו בתצרף. כאשר משהו משתבש, למשל הנשיכה הדוקה מדי, חלה הפרעה בתנועת הלסת, והיא עלולה לצאת ממקומה.

בעיה ב TMJ היא בעיה בשיניים, והלסת היא כאמור הקורבן שלה. המוח מזהה מצב בלתי תקין ויציאה משיווי משקל ו"משדר" כאב. אנשים מפעילים במצב זה יותר את השיניים ואת הלסת ויש "חריקה".המוח באופן תת-מודע מנסה לשפר או לתקן את הנשיכה. נוצר אז לחץ על הלסת ועל המפרק. מצב זה הוא אשר מוביל לכאבי ראש. .

תסמונת ה TMJ שממנה סובל כרבע מאוכלוסיית העולם מבלי שיידע עליה , עלולה להקרין כאב בצוואר, בפנים, בכתף ובאוזן ולגרום לאי- נוחות רבה. לעתים קרובות ישנן תופעות נוספות, כגון: "קליקים" מעצבנים הנשמעים ממפרק הלסת, מגבלה בפתיחת הפה ו"פריקת הלסת" (יציאת הלסת ממקומה).

ברוקסיזם זהו המונח הרפואי לחריקת שיניים במהלך שינה או בעת לחץ . ברוב המקרים אין צורך בטיפול מיוחד, אך לעתים עלולים להיגרם כאבי ראש בבוקר, הפרעה בתפקוד הלסת ועייפות במשך היום..

כאבי ראש המופיעים לאחר טיפול שיניים ממושך או אף לאחר ביצוע סתימה פשוטה, יכולים להצביע על הפרעת סגר (סתימה גבוהה, כתר שאינו מותאם או גבוה ועוד)

טיפול:
ראשית, לפני שתלכו לחפש נאורולוג, רופא כללי או פסיכיאטר, עדיף להגיע לרופא השיניים בכדי שישלול בעיה הקשורה במפרק הלסת או בשיניים.

רופא השיניים יערוך "תשאול" מפורט לגבי הכאב, יערוך בדיקה יסודית של מצב השיניים ושל שחיקתן ואז יעבור לבדיקה קלינית של מפרק הלסת הכוללת מישוש של תנועות הלסת. כמו-כן הוא יבדוק תנועה בלתי סימטרית של הלסת בפתיחה, ובמידת הצורך אף יפנה לצילום מיוחד של מפרק הלסת.

במידה שהאבחנה היא ברורה, ומקור כאבי הראש נובע מהמערכת הלעיסית, אזי קיימים מספר סוגי טיפולים:

1. בדיקה ותיקון הסגר במידת הצורך
2. תרגילי הרפיה של המפרק ופיזיותרפיה
3. העזרות בסד לילה (תבנית פלסטיק המונחת על השיניים בשינה) ומורידה את הלחץ מהשיניים ומהמפרק
4. במקרים מסוימים גם תרופות הרגעה המרפות את השרירים

בכל מקרה מומלץ להימנע במקרים שכאלו מהרגלים כלעיסת מסטיק, כסיסת ציפורניים, ואחיזת מכשירים שונים בין השיניים.