ענידת עגיל בלשון או חירור אזורים אחרים בפנים ובגוף עלולים להיות מסוכנים.

חיפה: (ספטמבר 2008) נפטר החייל שאושפז בגלל פירסינג בלשון
חיל בן 19 מצפון הארץ נפטר לפנות בוקר בבית החולים רמב"ם בחיפה, לאחר שלפני כחודשיים לקה בזיהום עקב פירסינג בלשון. בעקבות הזיהום, הוא אושפז במחלקה לטיפול נמרץ, טופל שם במשך מספר שבועות, התאושש ושב להכרה מלאה. לאחר מכן הוא הועבר לבית חולים אחר בחיפה, שם שהה כחודש וחצי. מסיבה לא ברורה, הוא לקה אתמול בקריסת מערכות של הכבד והכליות והוחזר באופן מיידי למחלקה לטיפול נמרץ ברמב"ם, שם נפטר.

אופנת העגיל בלשון עלולה להיות מסוכנת… ובמקרים חריגים מאוד לגרום לזיהומים אשר עלולים לחדור דרך מחזור הדם לאזורים אחרים בגוף.

לפני מספר שנים פורסם מקרה על בחורה אמריקאית בת 20 מקונטיקט, אשר לקתה במורסה במוח כתוצאה מעגיל בלשון. תחילה התפתח זיהום בלשונה, אך אחר כך הוא התפשט וגרם לזיהום מסוכן במוחה. רופאים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת "ייל "נאלצו לבצע ניתוח במוחה, ורק לאחר שבועות של טיפול תרופתי תוך וורידי, החלימה הבחורה לחלוטין. מסתבר שהיא סבלה ממורסה במוח הקטן, אזור השולט על הקואורדינציה ועל פעולות השרירים.

במחקר שהתבצע על 52 צעירים בעלי עגיל בלשון, התברר שהפירסינג הנפוץ ביותר היה עגיל המשקולת, אשר מורכב ממוט מתכתי שעובר בלשון וכדור מוברג בשני קצותיו. התברר שהנזק שגרם הפירסינג בלשון השתנה בהתאם לאורכו של מוט העגיל.

אצל קרוב למחצית מהצעירים שענדו עגיל עם מוט במשך ארבע שנים או יותר, התגלו שברים בשיניים. אבל אלה שענדו עגילים עם מוט קצר (פחות מ1.6ס"מ) סבלו מהרבה יותר שברים. אנשים שעונדים עגיל בלשון נוטים לשחק איתו ולנשוך אותו. לדברי החוקרים, עגילי משקולת קצרים גורמים ליותר שברים בשיניים, מפני שלאנשים קל יותר להכניס את העגיל בין השיניים. בנוסף 35% מהצעירים שענדו עגיל בלשון במשך שנתיים או יותר סבלו מנסיגת חניכיים, בעיה שלאורך זמן עלולה לגרום לאובדן שיניים. לדברי החוקרים במהלך תזוזת הלשון עגילים עם מוט ארוך נוטים יותר לגעת בחניכיים ולהזיק להם, בהשוואה לעגילים קצרים. לסיכום, מי שמבצע "פירסינג" בגופו, צריך לדעת שהוא מסכן את בריאותו.

ממנהג ברברי בקרב חברות שבטיות הפך הפירסינג לתופעה חברתית מקובלת הנפוצה בעיקר בקרב בני נוער,הרואים באקט זה כפעולה "לשם היופי". הסיבות המביאות את הצעירים,בעיקר, לביצוע ניקוב בגופם הוא תגובת מרי, מרד נעורים, נגד הוריהם ונגד החברה. קיימים גם לחץ חברתי: "זה מקובל וכולם עושים את זה אז למה שאני לא אעשה גם…" או רצון "להיות מקורי" . הצורה המקובלת ביותר של פירסינג היא פירסינג באוזניים היכול להתבצע בכל חלק של האוזן והוא קיים החל מחור אחד ועד למספר רב של חורים.מנהג זה נפוץ בקרב גברים ונשים כאחד,בעיקר בארה"ב. פירסינג נוסף התופס תאוצה ופופולריות הוא כאמור הפירסינג בלשון (מנהג שסימל עד לסוף המאה ה-19 בקרב האסקימואים מעמד חברתי ). סוגים נוספים של פירסינג נעשים באף, נזם,אשר נפוץ ומקובל בעיקר בקרב נשים בהודו ובפקיסטן עד היום וכן פירסינג באזור הטבור (פופיק), שהפך לאור האופנה האחרונה של בטן חשופה, למבוקש בקרב בני הנוער. קיימים סוגים נוספים של פירסינג כגון: בגבה,בשפה ובכל מקום בגופך, אם רק תרצה בכך.

פירסינג – מסוכן?!
למרות, ובעיקר בשל הפופולריות הגבוהה אין להתייחס לפירסינג וחירור הגוף כעניין של מה בכך.הפירסינג אינו בטוח כמו שהוא נתפס, והוא טומן בחובו מספר לא מועט של סכנות:
– הבעיה העיקרית שקיימת בפירסינג היא פציעת העור הנגרמת בעת הניקוב והחדרת העגיל. פציעה זו חושפת את הגוף לזיהום ולהפרשות.
לפיכך ישנה חשיבות ראשונה במעלה לביצוע הפירסינג במקום סטרילי. קיימים מקומות רבים ומכונים לא מורשים אשר אינם שומרים ציוד ומקום סטריליים, והדבר יכול לסכן את האדם שביצעו לו את הפירסינג בשל חשיפה לזיהומים ולמחלות מידבקות כדוגמת צהבת נגיפית.

אקדח לניקוב לעומת מחט:
פעם היה נהוג להשתמש באקדח לשם ביצוע הפירסינג, מה
שגרם לקריעת העור ולניקובים לא אסתטיים, האקדח קשה לניקוי ולכן אינו תמיד סטרילי, ובכך הוא פותח פתח לזיהומים. בעת השימוש בו הוא יוצר לחץ על הרקמה הפצועה ומונע בכך ריפוי תקין שלה. הסכנה הנפוצה ביותר בשימוש באקדח לניקוב היא יצירת צלקות, אשר מלבד הפגם האסתטי, עשויות להוות גורם מטרד בשל תחושת הגרד המלווה אותן.

גם לאחר ביצוע הניקוב כרוכה הפעולה בסכנות רבות:
לאחר ביצוע הפירסינג יש צורך בשמירה על סטריליות, ולפיכך חל איסור להשתמש באיפור ובקרמים שונים באיזור הפירסינג.יש לנקות היטב את
אזור הפירסינג ולחטאו מפני זיהום אשר יכול להיות מאוד לא נעים ושורף בעיקר במקרה של פירסינג בלשון.

סכנה גדולה טמונה תמיד בעגיל, משום שהוא עלול בפעולה
קטנה ולא מכוונת להיתלש ממקומו ולגרום צלקת מכוערת אחר-כך.
כאשר העגיל נמצא בפה קיימת גם סכנת בליעה אשרתוצאותיה עשויות להיות קטלניות.

פירסינג עלול לגרום לדימומים מסוכנים אצל אנשים אשר סובלים מדימום יתר.
כאשר פירסינג בלשון שלא בוצע נכונה עלול לגרום
לפגיעה בווריד ולדימום בלתי פוסק היכול לגרום סבל רב .
האמצעים לריפוי במקרה כזה כוללים הוצאת העגיל ,

שטיפות עד 10 פעמים ביום , איסור לעשן ולהתנשק, ואף איסור ליהנות מאוכל מוצק.

חשוב לזכור שלא בכל המקרים ניתן לסייע לאחר מעשה, וב – 1999 אף דוווח על צעיר באנגליה שביצע "פירסינג" בלשון ודימם למוות.

תכשיטים לשיניים:
האופנה החדשה בקרב צעירים באירופה הם תכשיטים זעירים המודבקים לשיניים בטכניקה מיוחדת. אלו תכשיטים מזהב 18 או 24 קראט.חלקם אף מוצעים למכירה בחנויות תכשיטים יוקרתיות. גם בארץ קיימת דרישה גדולה להדבקת יהלום קטן או דמוי יהלום על השן, וזאת בעקבות "אופנת מדונה" אשר הנהיגה אותה כאשר הופיעה לאחרונה עם שן קדמית המשובצת תכשיט זהב.
הדבקת תכשיט לשן היא חיצונית וניתנת להורדה ללא כל נזק לשן. הפעולה היא מהירה, ועלותה נמוכה ,כך שלעתים אנשים שמים זאת רק לצורך ארוע מיוחד או כדבר חולף.

בהצעת חוק שהועברה בכנסת חל איסור על ביצוע פירסינג לקטינים ללא אישור בכתב של ההורים .