מי מאיתנו לא התמודד עם בעית ריח רע מהפה שלו עצמו ,של בן הזוג… של הפקידה בבנק, של הטכנאי שהזמנו או של נציג המכירות….זוהי בעיה שכיחה, וקשה מאד להעלותה, אפילו כשמדובר באדם קרוב ביותר. יש לנו תחושה שאולי נפגע אם נאמר משהו או נעיר… ריח רע מהפה גורם למבוכה רבה, והוא עלול לגרום למחסום סוציאלי ופסיכולוגי, להפרעות חברתיות קשות ואף לבעיות בזוגיות ובנישואין.

ובכן בואו ננסה להבין מה מקור הבעיה:

ריח רע מהפה המכונה בלעז הליטוסיס HALETOSISׁ , הוא כאמור תופעה שכיחה אשר ברוב המקרים נובעת מחיידקים "שונאי חמצן" בחלל הפה או בשמם הידוע "חיידקים אנאירוביים" .חיידקים אלו משחררים חומרים גופרתיים הגורמים לריח רע. החיידקים אשר מצטברים במרווחים שבין השיניים, בחלק האחורי של הלשון ובחריצי הלשון, מפרקים את שאריות המזון תוך יצירת כמויות גדולות של תרכובות גופרית.

אצל אנשים בעלי שיניים תותבות, גשרים , שתלים או כל אמצעי מלאכותי אחר בפה, החיידקים מצטברים ביתר קלות וזאת בשל הנגישות הקשה יותר המונעת שמירה על היגיינת הפה והחניכיים . אצל אנשים הסובלים מדלקות חניכיים, ריח רע מהפה הוא תופעה שכיחה, וזאת בשל הצטברות חיידקים באזור הכיסים מסביב לשיניים באזור. עישון אכילת שום ובצל שבוודאי אינם תורמים לעניין.

האם אתם סובלים מריח פה?
איך הנשימה שלכם? אינכם בטוחים? ללא ספק בנקודה כלשהי כל אחד מאיתנו סבל מריח פה רע (הליטוזיס) מבלי משים. לרוב איננו מבחינים בכך, אלא לאחר תגובה הבאה מהסובבים אותנו. חלל הפה שלנו,שהוא מקור ריח הפה, קשור לאף באמצעות פתח המצוי בחלקו האחורי של הפה באזור החך הרך.כיוון שלאף יש נטיה לסנן ריחות שמקורם באזור האחורי,הוא גם מסנן את ריח הפה שלנו, כך שאדם הסובל מריח פה אינו חש בריח שלו עצמו ולכן אינו מודע לבעיה שממנה הוא סובל.

אם כך איך ניתן לדעת אם אנו סובלים מריח פה?
אפשרות אחת היא לשאול את בן הזוג על כך:מי אם לא הוא מכיר אותנו מספיק בשביל לאבחן מצב זה? אפשרות נוספות היא לשאול את החברים או את רופא השיניים או השיננית בביקורך הבא. אם אתה מרגיש כי זו שאלה מביכה מדי לשאול אדם מבוגר שאל ילד,שהרי כולנו יודעים כי לילדים יש הכי פחות עכבות, ולרוב תשובה כנה נקבל רק מהם…

כיצד אני יכול בכל-זאת להריח את הריח של עצמי???
ישנם מספר דרכים להריח את ה"ריח פה" שלכם בצורה עקיפה:
טכניקה ראשונה: לקקו את פרק היד,המתינו כחמש שניות ואז הריחו אותה.מה אתם חושבים?את זה אתם מריחים.או אם לדייק, זהו הריח של החלק הקדמי של הלשון שלכם.
טכניקה נוספת לבדיקת ריח האזור האחורי של הלשון שלכם:קחו כף או כפית, הפכו אותה כך שכלפי מעלה נמצא הצד הקמור, והשתמשו בה על-מנת לגרד את החלק האחורי של הלשון.התבוננו בחומר שאספתם לרוב זה חומר סמיך לבן או צהוב.כעת קחו שאיפה אחת של ריח החומר.איך זה היה?לא נורא כל כך?די איום? זה הריח שאנשים אחרים מריחים מכם (שלא כמו דוגמת הריח מהאזור הקדמי של הלשון).

הסיבה הידועה לריח פה רע:
כעת אתם יודעים שהסיבה לריח הרע מהפה הוא החיפוי הלבנבן המכסה את פני השטח האחוריים של הלשון שלכם. ליתר דיוק הריח נובע מהבקטריות אשר חיות בתוך החומר הנ"ל (סיבה נוספת לריח הוא הבקטריות המצטברות באזורים אחרים בפה). לאורך הזמן, קיימת פעילות בקטריאלית ענפה על גבי רובד הלשון, שבה נפלטים גזים המכילים חמצן גופרתי ומתיל מרקפטן, שניהם קשורים ישירות לריח רע מהפה. ההערכה היא שרובד חיידקי עלול להיות אחראי ליותר מ- 90% של ריח רע מהפה.

גורמים נוספים המשפיעים על ריח פה רע:
1. היגיינה אוראלית לקויה: צחצוח שאינו תדיר או אינו נכון והיעדר שימוש בחוט דנטלי עשויים להשאיר שאריות מזון הנרקבות בפה.
2. זיהום בתוך הפה: מחלות חניכיים ידועות בתרומתן לריח פה חריף.כמו-כן כל זיהום דנטלי בלתי מטופל כגון: אבצסים בשיניים ,שיני בינה בקועות חלקית וכן שיניים עששתיות שאינן מטופלות.
3. זיהום בדרכי הנשימה: דלקת בגרון,זיהום בסינוסים,זיהום בריאות.
4. גורמים חיצוניים: בצל,שום,קפה,סיגריות,טבק.
5. פה יבש (קסרוסטומיה): יכול להיגרם כתוצאה מבעיה בבלוטות הרוק,מתרופות או מ"נשימת פה".
6. מחלות סיסטמיות: סוכרת,מחלות כבד, כליות,ריאות,סינוסים רפלוקס ואחרים.
7. מחלות פסיכיאטריות:אנשים חושבים שנודף מהם ריח רע מהפה, אך הדבר כלל לא מורגש על-ידי הסובבים ואף על-ידי אנשי מקצוע.תופעה זו נחשבת כ"פסיאודוהליטוזיס".
8. במקרים נדירים מקור הריח הוא ממערכת העיכול, וזה קשור לחיידק ה"הליקובטר". במקרים שבהם נשללה כל אפשרות אחרת יש לפנות לגסטרואנטרולוג לבירור העניין ולהמשך טיפול במידת הצורך.

האם זה עובר? האם אני תמיד אסבול מריח פה רע?
משך הזמן שסובלים מריח פה רע תלוי בסיבה העיקרית לריח הפה.לדוגמא אם הסיבה לכך נעוצה בהיגיינה אוראלית לקויה,טיפול דנטלי וצחצוח נכון יכולים להביא לרענון הפה במהירות, כמובן, שככל שמתמידים בכך השיפור יהיה משמעותי יותר עם הזמן.מחלות פריודונטליות ואבצסים גם כן מגיבים במהירות לטיפול מתאים ובהתאם גם השיפור בריח הפה.אם הסיבה לריח הפה נעוצה בזיהום כרוני של הסינוסים הבעיה יכולה לחזור על עצמה שוב במקרה של זיהום חוזר,בעיקר אם הסיבה נעוצה במבנה חריג של הסינוס.
ריח פה שנובע ממחלה סיסטמית יכול להוות בעיה ארוכת טווח אשר ניתן לפקח עליה באמצעות טיפול רפואי מתאים.

טיפול:
הטיפול בריח הפה לאור הנאמר לעיל הוא בהתאם לסיבה העיקרית שגרמה לו. אך ברוב המקרים היגיינה אוראלית הכוללת צחצוח שיניים נכון, שימוש בחוט דנטאלי,ניקוי לשון ושטיפות פה יפתרו את הבעיה.

מנקה לשון (הקרוי גם מגרפה ללשון):  
זהו כלי יעיל מאוד בשמירה על הגיינת הפה ובמניעה של ריחות לא נעימים. שכבת החיידקים המצטברת על הלשון מאיצה את העששת, גורמת לריח רע מהפה ומשבשת את חוש הטעם. קיימים בשוק מספר מכשירים העשויים פלסטיק יצוק. המכשיר בעל ראש אלכסוני וזיפי ניקוי דו צדדיים, והוא זול ויעיל מאוד (מחירו כ 20 ₪)

מניעה:
כיוון שהסיבה השכיחה ביותר לריח פה רע נעוצה בריח של חומרי הפסולת שמייצרות הבקטריות, חשוב מאד להפחית את מספרן וגם להפחית את חומרי הפסולת האחראים לריח הרע. זאת ניתן להשיג באמצעות הפעולות הבאות:

הפחתה של אספקת המזון החיוני לבקטריות הגורמות לריח הפה:
עיקר הריח נוצר מחומרי פסולת שאותם מייצרת הבקטריה בעת עיכול חלבונים.
לפיכך סביר להניח שצמחונים שניזונים פחות ממזון העשיר בחלבון ,כדוגמת בשר,יסבלו פחות מריח פה כרוני.
משתמע מכך שחשוב לשמור על ניקיון הפה ועל הצחצוח, בעיקר לאחר אכילת מזון עשיר בחלבונים.אם לא כן אותו מזון יצטבר באזורים שסביב השיניים ובחלקה האחורי של הלשון, אלו הם כאמור הנישות העיקריות למחיית הבקטריות האנאירוביות הללו הניזונות מחלבונים אלו ויוצרות את תוצרי הפסולת האחראים לריח הרע בפה.

ביקורת שגרתית אצל רופא השיניים ובעיקר אצל השיננית:
הביקורת היא לצורך בדיקה דנטלית ,ניקוי שיניים ובדיקת חניכיים.לא כולנו מצחצחים היטב את השיניים, ולכן ביקורת אצל רופא השיניים אשר עוקב אחר ההיגיינה האוראלית חשובה לקבלת הסברים וטיפים לצחצוח נכון. (ראו גם פרק צחצוח נכון בשמושרון)

הגברת הפרשה של הרוק:
שתייה מרובה ושימוש באמצעים, כדוגמת לעיסת מסטיק ללא סוכר, מגבירים את הפרשת הרוק (יש הטוענים כי אכילת סלרי וגזר טרי עשויים גם הם לסייע בשמירה על פה רענן ובמניעת הצטברות של פלאק).

ניקוי יסודי של הלשון:
ניקוי הלשון על בסיס קבוע יכול להיות הטיפול המשמעותי ביותר בהפחתת ריח פה רע ובהעלמתו. חשוב לדעת שחלקה האחורי של הלשון מהווה ברוב המקרים את הגורם לבעיה. ראה גם "נקוי הלשון".

לעיסת מסטיק ללא סוכר:
לעיסה במשך רבע שעה לאחר ארוחות יכולה בהחלט להועיל למניעת הריח. צריך להימנע מלעיסה ממושכת העלולה לגרום לבעיות במפרק הלסת.

שטיפות פה:
שטיפות פה יחד עם צחצוח השיניים והלשון וכן שימוש בחוט דנטלי עשויים לשמש תפקיד חשוב בטיפול כנגד ריח פה.יחד עם זאת אל לנו להסתמך על שטיפות פה כ"תרופה אפקטיבית" לבדה לריח פה רע.
ישנם 2 גורמים עיקרייים בשטיפות הפה המסייעים בשיפור הריח:
יכולות אנטיבקטריאליות: אם לשטיפת הפה יש יכולת להרוג את הבקטריות הן מן הסתם יכולות להפחית את כמות הבקטריות המצויות בפה והמייצרות את תרכובות הגופרית האחראיות על ריח הפה הרע.
יכולת ניטרול תרכובות גופרית: חלק משטיפות הפה מכיל רכיבים שביכולתם לנטרל את תרכובות הגופרית הנדיפות או את התרכובות שמהן תרכובות הגופרית מיוצרות ואשר תורמות לריח רע.

אכילת יוגורט וריח רע מהפה:
במחקר שהוצג לאחרונה בכנס בארה"ב עולה שאכילת מנה המכילה 170 גר' יוגורט ביום יכולה לעזור בשמירה על ריח פה רענן ולמנוע ריחות לא נעימים. החוקרים גילו שאכילת יוגורט מורידה את רמות המרכיבים אשר גורמים לריח רע בפה, כמו מימן גופריתי. מתברר שלחיידקים הפעילים ביוגורט, בעיקר סטרפטוקוקוס תרמופילוס ולקטובצילוס, יש השפעה מיטיבה בנטרול החיידקים שגורמים לריח פה.
נסו לאכול פירות וירקות פריכים, כמו תפוחים, גזרים וסלרי. כמו כן פירות מתוקים באופן טבעי כמו פירות יער, תותים, פירות הדר ומזונות עשירים בויטמין סי. המזונות הללו יוצרים סביבה שהחיידקים לא אוהבים.

שתייה מרובה של מים יכולה גם לעזור
במקרים של שימוש בתכשירים שונים, עדיף אלו נטולי אלכוהול שיעזרו בניטרול חומציות הפה ויאטו את התרבות הבקטריות ויורידו את רמת תרכובות הגופרית הנדיפות.

ריח פה מדומה HALITOPHOBIA:
תופעה חדשה בשנים האחרונות היא אנשים שלמרות שאינם סובלים מריח רע, נוטים להאמין שאכן יש להם ריח רע מהפה. אנשים אלו מגיעים לרופא השיניים ומנסים לשכנעו שאכן הבעיה קיימת למרות שאף אחד ממקורביהם לא התלונן על כך. הם מרבים להשתמש במסטיקים, בסוכריות, בשטיפות פה ובתרסיסים למיניהם. הטיפול במקרים כאלה הוא פסיכולוגי.

לסיכום:
יש לבקר באופן שוטף וקבוע אצל שיננית ולהקפיד על שמירת היגיינת הפה, זאת לאחר בדיקה יסודית של רופא השיניים וטיפול יסודי במחלות הפה במידת הצורך ובמוקדים זיהומיים אם קיימים.
חשוב מאוד להקפיד על צחצוח הלשון (ראה "מגרפה ללשון") ועל ניקוי הלשון ב"מגרפה" מיוחדת.
שאלו את השיננית שלכם לגבי המכשור , האביזרים ומשחת השיניים שיחזירו לכם את התחושה הנעימה בפה.
אם הבעיה לא תיפתר על-ידי רופא השיניים, תופנו להמשך ברור רפואי אצל המומחה המתאים.