האם ניסית להסתכל על עצמך במראה לועס מסטיק? shutterstock_569994736

מראה מלבב. לא?

אנשים רבים שואלים עצמם האם מסטיקים מועילים או מזיקים לבריאות הפה והשיניים?
התשובה היא: כן ולא.

 

 

לעיסת המסטיק עוזרת בניקוי השיניים משאריות מזון ומחיידקים, והיא יעילה מאוד כאשר אנו נמצאים בעבודה או בכל מקום אחר אשר לא מאפשר לנו לצחצח שיניים. פעולת הלעיסה מסייעת בהגברת הפרשת הרוק (ראה פרק "הרוק") אשר מכיל חומרים קוטלי חיידקים, וכך מתקיימים שטיפה "אוטומטית" של חלל הפה וניקוי השיניים.

אצל אנשים הסובלים מתופעות של יובש בפה, לעיסת מסטיק עשויה להמריץ את קצב הפרשת הרוק, ובכך להקל ולסייע בתחושה הלא נעימה.

כמו כן המסטיק משרה תחושת רעננות, FRESHNESS וכן ריח וטעם טוב בפה.

אולם כמו בכל דבר, גם כאן צריך לשמור על איזון ולא להגזים:

לעיסת המסטיק לאורך זמן גורמת למאמץ על שרירי הלעיסה ועל פרקי הלסת, ובמקרים חריגים יכולים אף להיגרם נזקים אשר מתבטאים בכאבים באזור הרכות (מעל פרקי הלסת) בכאבי אזניים, ובכאבי פנים. תופעות אלו יכולות להחמיר עד כדי שיבוש מהלך החיים, וכל זאת בגלל לעיסה מופרזת של מסטיק.

ובכל זאת מה מומלץ:
בשנים האחרונות קיימים מסטיקים חדשים ללא סוכר, המכילים גם פלואור. מסטיקים אלו מכילים קסיליטול XILITOL שהוא ממתיק מלאכותי, אשר במחקרים אף הוכח שהחומר מדכא את ההתפתחות של חיידקים הגורמים לעששת .

המלצתי היא ללעוס רק מסטיק ללא סוכר לאחר ארוחות, בזמן נהיגה ובעיקר בזמנים קצובים במשך היום במשך 15-10 דקות.אישית אני ממליץ כקינוח לקחת מסטיק.

ומה לגבי סוכריות ללא סוכר… בריא? או לא בריא לשיניים?

בתקופה האחרונה אנו נתקלים בפרסומים שונים לגבי סוכריות ללא סוכר הבריאות לשיניים. ובכן עוד לא נמצאה הסוכריה שתבריא מחלת חניכיים או שתטפל בעששת, אך בהחלט סוכריות מסוימות ללא סוכר עשויות לשמור על בריאות הפה ולמנוע עששת.

מסתבר שסוכריות ללא סוכר, בדומה לגומי לעיסה ללא סוכר, משפיעות על בלוטות הרוק בכך שהן מגבירות את קצב הפרשת הרוק, ובכך נעשה תהליך טבעי של ניקוי ושטיפת הפה בדרך טובה יותר. כמעט כל הסוכריות ללא סוכר מכילות "איזומלט" שהוא חומר האמור לסייע במניעת עששת. חברת "אורביט" דאגה לכלול בסוכריות שלה גם חומר בעל תכונות בקטריוסטטיות "התורמות תרומה חשובה למניעת עששת", כהגדרת ההסתדרות לרפואת שיניים.

בכל מקרה גם כאן, למרות שהסוכריות דיאטטיות (כ-10 קלוריות ליחידה), כמו במסטיקים חשוב לזכור שכל דבר צריך לקחת במידה ולא להגזים.

שימו לב: את הסוכריות אסור לשבור בשיניים, אלא יש למצוץ אותן.