על-פי הסטטיסטיקה כ- 19% מאזרחי מדינת ישראל נמנעים מטיפולי שיניים בכלל או שמגיעים לרופא שיניים רק במקרי חירום ורק כתוצאה מפחד. חרדה דנטלית או "דנטלופוביה" הינה תופעה ידועה ומוכרת היטב בכל הקשור לטיפול שיניים.

אנשים הסובלים מחרדה דנטלית קיצונית נמנעים בדרך-כלל מטיפולי שיניים והם לרוב יגיעו למרפאה רק בשל כאב חמור ממנו הם סובלים יותר. כשרגע זה מגיע ,לרוב, מספר טיפולי השיניים להם הם זקוקים רב יותר בהשוואה לאוכלוסיה הרגילה.

כמו כן לרוב הטיפול בהם בשלב זה מורכב וקשה יותר.

קשה להאמין אך יש אנשים שמתעלפים רק למשמע הרעיון של ללכת לרופא שיניים, או ישנם כאלה ששבוע לא ישנים לפני ביקור במרפאה.

מנסיוני כרופא שיניים המטפל שנים במטופלים הסובלים מחרדה לא קרה שמטופל לא חזר ברצון להמשך טיפול. המחסום הראשוני הוא הקובע, וכבר לאחר המפגש הראשון "הקרח נשבר", רמת החרדה יורדת, רמת האמון ברופא עולה, והמטופל רואה שהשד לא נורא כל-כך.

אפשר לעבור טיפול שיניים גם בכיף!!

חרדה מטיפול שיניים עשויה לנבוע ממספר גורמים:

  • פחד כתוצאה מחוסר אמון ברופא השיניים בשל התנסות לא נעימה בעבר
  • פחד מהכאב
  • פחד מהבלתי-נודע – מה יקרה במהלך הטיפול? "מה הולכים לעשות לי?"
  • פחד מאיבוד שליטה על הגוף וחרדה מפגיעה בגופנו
  • פחד מדם, ממחטים או מדקירות
  • חדירה אינטימית (חלל הפה נחשב אינטימי וחדירה ש"לא בשליטתנו" נחשבת כחילול הפרטיות)

מהן האלטרנטיבות הטיפוליות? קיים מגוון רחב לטיפול במטופל החרד:

שימוש ב "גז צחוק" (זוהי תערובת של שני גזים: נייטרוס אוקסיד וחמצן, אשר ניתנים בשילוב).
הגז מוזרם דרך מסכה קטנה, שמונחת על האף. הגז ניתן בעת הטיפול להקלה על חרדת המטופל.
שילוב של גז צחוק ותרופות נוגדות חרדה במקרים קיצוניים יותר.

פסיכוטרפיה: טיפול פסיכולוגי באמצעות חשיפה הדרגתית לגורמי החרדה ושימוש בשיטות הרפיה. ובמקרים חריגים המטפל אף מלווה אתכם לביקור היכרות במרפאה.
אם הבעיה היא רעש המקדחה…במרפאתנו תקבלו אוזניות ותוכלו לצפות בטלויזיה ובווידאו שנמצאים בתיקרה מעליכם. כך לא תשמעו ולא תחושו בכאב.

דמיון מודרך/היפנוזה – המטופל אינו מאבד את השליטה העצמית אך הוא מקבל כלים להפחתת החרדה.
במקרים קיצוניים במיוחד טיפול השיניים ייעשה בהרדמה כללית ובסדציה-החולה מורדם, ובאותה העת מבוצעים כל הטיפולים הדנטלים הדרושים.

סדציה והרדמה כללית

בשונה מהרדמה כללית שבה המטופל אינו מגיב ומנותק לחלוטין מהקורה סביבו, סדציה היא למעשה ערפול חושים וטשטוש הנעשה ברמות שונות, וניתן להמשיכו עד להרדמה כללית.
בביצוע סדציה במסגרת רפואת שיניים נדרשת מיומנות גבוהה ביותר ומעקב אחרי מערכות הלב והנשימה. טיפול שכזה יכול להיעשות רק ע"י רופא מרדים בהכשרתו כנלווה לרופא שיניים המבצע את טיפולי השיניים הנדרשים.

הרופא המרדים הוא בעל המקצוע שיודע לווסת את דרכי הנשימה בצורה הטובה ביותר, ולכן מומלץ שאת כל הטיפולים בהרדמה מלאה ובטשטוש הוא יבצע.
קיימים גם היום רופאי שיניים העוסקים בסדציה, והנחיות משרד הבריאות מאפשרות זאת בהכשרה מתאימה. אך כדי להבטיח טיפול גם במצבי חרום, יש צורך כאמור בשני רופאים ובאחות או סייעת.

במצב של סדציה ההכרה המודעת מדוכאת, אבל יש שליטה של המטופל על מערכת הנשימה, וגם במצב זה המטופל מקבל זריקות למניעת כאב בזמן הטיפול.
אדם המעוניין לבצע טיפול שיניים בהרדמה כללית או בסדציה יופנה לרופא המרדים לתחקיר מקיף על בריאותו ועל הסיכונים הרפואיים, שכן הרופא אחראי בעצם על תפקוד מערכת הגוף בזמן הניתוח עד להתעוררות.

בזמן הטיפול בסדציה המטופל שוכב שלו ונינוח ומאפשר לרופא השיניים לבצע את הטיפול ביתר-קלות וללא כל הפרעה. אצבע המטופל מחוברת למוניטור מיוחד (פאלס אוקסימטר) הבודק את רמת החמצן בגוף.

מעבר לכך במרפאה קיימת אספקת חמצן במידת הצורך, ערכת החייאה לחירום ומנוי בחברת שח"ל. במרפאתנו אנו מבצעים סדציה, וזאת בליווי רפואי מתאים של רופא מרדים מומחה.
אנו נוהגים בכל האמצעים להגנת המטופל עפ"י הנחיות משרד הבריאות.
במקרה של צורך בהרדמה כללית, הטיפול מתבצע במרכז רפואי פרטי בת"א בשילוב צוות מחלקת הרדמה עפ"י קריטריונים של רפואת בית החולים.

ההסתייעות בהרדמה כללית ובסדציה יכול לעזור לאנשים בעלי חרדה גבוהה או מוגבלויות וכן סתם לאנשים המעוניינים לעבור טיפול שיניים מקיף כמעט בפגישה אחת. למרות כל זאת אנו יודעים שהרדמה כללית הינה פתרון לטווח קצר, וברור שהפחדנים ישארו פחדנים. הרי לא ייתכן שבשביל כל טיפול קטן נלך לבצע הרדמה כללית.

נכתב בעזרתו האדיבה של ד"ר משה גרש, רופא מרדים בכיר בבי"ח השרון. (ד"ר גרש משתף פעולה עם מרפאתינו במתן שירותי סדציה והרדמה מלאה).

כך שעדיף לטפל בבעיה מהשורש, והשורש הוא התנהגותי.

הקדם רפואה למכה – אל תחכה שהכאב יגיע בשביל לטפל בשיניך, התגבר על פחדיך ובכך תפחית את כאביך. זכור שביקורים קבועים אצל רופא השיניים ואצל השיננית מגיל צעיר הופכים לדבר שבשגרה ומסירים את גורם הפחד לחלוטין.

ראה פרק: פחד בשימושרון