סתימות כסופות לעומת סתימות בגוון השן

בשנים האחרונות אנו עדים לפרסומים שונים בגנות ה"אמלגם" (סתימות אפורות) פרסומים אלו גורמים לבלבול ולחרדה בקרב מטופלים רבים.
ובכן לא הוכח בשום דרך שהאמלגם בצורתו הנוכחית מסרטן או גורם לכל נזק אחר. כיום מקובל יותר ויותר לבצע סתימות בגוון השן ופחות באמלגם מסיבות אסתטיות.

יתרה מזאת קיימים מטופלים המגיעים במטרה ובבקשה להחליף את כל הסתימות הכסופות שבפיהם לכאלו העשויים בגוון השן מטעמים של "בריאות" ואסתטיקה, לטענתם. על היתרונות והחסרונות של סתימות האמלגם לעומת הסתימות בגון השן וכן על המלצת האגף לבריאות השן במשרד הבריאות יסופר בהמשך.

מהו האמלגם הדנטלי?
מרביתכם מכירים את האמלגם הדנטלי כסתימות כסופות.האמלגם הדנטלי הוא תערובת של כספית, כסף בדיל ונחושת. תפקיד הכספית בתערובת היא לחבר בין המתכות על מנת לספק חומר סתימה חזק ויציב.

האם הכספית באמלגם הדנטלי מסוכנת?

הכספית באמלגם הדנטלי אינה מסוכנת! כאשר הכספית נקשרת לחומרים אחרים באמלגם הדנטלי אופיה הכימי משתנה, כך שהיא אינה מסוכנת כלל. כמות הכספית המשוחררת בפה בעת לעיסה או שחיקה של השן קטנה בהרבה מהכמות שאליה נחשפים במזון, באויר ובמים.לא קיימות הוכחות חד-משמעיות מבחינה מדעית לרעילותו של האמלגם, ולכן הוא הוכר כבלתי רעיל על ידי ה-ADA (האיגוד האמריקאי לרפואת שיניים) וכן על-ידי ההסתדרות לרפואת שיניים בארץ.
בבדיקה של 80 איש בארה"ב בעלי סתימות אמלגם, נמצא כי מבדיקת 40 מתוכם שהתלוננו על נזקי האמלגם, לא נמצא בדמם ריכוז גבוה יותר של כספית בהשוואה לאלה שלא התלוננו. נראה היה שהתלונה נובעת ממקור פסיכולוגי שכן בסקר נמצא שלרוב המתלוננים היתה בעיה בהתמודדות עם מצבי לחץ.

למה ממשיכים להשתמש בסתימות אמלגם?
האמלגם הדנטלי עמד במבחן הזמן, ולכן הוא חומר הבחירה ברפואת שיניים. עדות רשומה ליעילותו קיימת מעל 100 שנה באשר ליציבותו, לחוזקו, לבטיחותו ולעלותו הנמוכה. רופאי השיניים מעדיפים לשחזר שיניים בעזרת אמלגם שכן הוא קל ונוח לעבודה בהשוואה לחומרים האחרים הקיימים לשחזור. לעומתו חומרים אחרים, כדוגמת חרסינה וחומרים מרוכבים אחרים, הם יקרים יותר, ודורשים טכניקת עבודה רגישה ומורכבת יותר.

מהם חומרי הסתימה בגוון השן?
הסתימות ה"לבנות" בגוון השן עשויות מחומרים מרוכבים (חומרים פלסטיים), חומר זכוכיתי או מחרסינה. יתרונן הברור של הסתימות הלבנות הוא מן הבחינה האסתטית בעיקר.  יחד עם זאת הדורות החדשים יותר של החומרים המרוכבים מתקרבים לתכונות החוזק והעמידות לאורך זמן של האמלגם.
באמצעות טכניקה חדשה המצריכה ידע ומיומנות גבוהה של הרופא, ניתן להחליף את הסתימות הכסופות בלבנות ולקבל באמצעות חומרים מהדור החדש חוזק שלא היה קיים בעבר. בטכניקת הקישור החדשה הסתימה והשן הופכות למעין מקשה אחת וכך קטנים הסיכונים לשברים.
החומרים החדשים קיימים במגוון צבעים, וכיום ניתן כבר להשתמש בחומרים אלו בביטחון גם באזורים אחוריים. היתרון האסתטי הבולט הוא בכך שכאשר נחייך בפה פתוח, שיניים אחוריות יראו לבנות, והצל האפור והמכוער המשתקף לעיתים דרך קירות השן לא ייראה עוד.

האם כדאי להחליף סתימת אמלגם לסתימה בגוון השן מטעמים אסתטיים?
לדעתי, אין הצדקה להחליף את סתימות האמלגם בסתימות בגוון השן מסיבות אסתטיות בלבד, אלא אם כן יש פגם אסתטי בחיוך. דווקא בעת החלפת הסתימה משתחררות כמויות גדולות יותר ומסוכנות יותר ברעילותן בעת הסרת הסתימה.
על פי המלצות משרד הבריאות לא מומלץ לרוץ להחליף את כל הסתימות המתכתיות שבפה לסתימות מרוכבות אלא אם מדובר בצורך רפואי אמיתי, כגון: עששת או שבר בסתימה. עם זאת לא ניתן להתכחש לצרכים האסתטיים ול"טרנד" של חיוך לבן ויפה, ויש צורך לבדוק כל מקרה לגופו במקרה הצורך בהחלט ניתן לבצע סתימות בגוון השן גם בשיניים אחוריות.