לעיתים הפה מאותת לנו על בעיית בריאות חמורה ורופא השיניים יכול באמצעות בדיקה פשוטה לעורר את תשומת ליבנו לבעייה אפשרית.

הנה עוד סיבה מדוע כדאי לבקר באופן קבוע אצל שיננית ורופא השיניים.

תופעות מסוימות בפה יכולות להעיד על סוכרת, סרטן, מחלות מין שונות ,תגובה אלרגית מסוימת ועוד.

הפה מספק לנו הנאות רבות החל באכילה, דיבור, שירה, אסתטיקה ועוד, אבל כאמור יכול להוות סממן לבעיות בריאות והוא מספק מידע עצום למתרחש בגופנו.

בואו להתעדכן בסימנים שאמורים להדליק לנו נורה אדומה:

1. שפתיים – זהו החלק של הפה הפונה כלפי חוץ והבולט ביותר מבין כל חלקיו.
הסימנים המופיעים עליהן הם הבולטים ביותר והקלים ביותר לזיהוי.

בעידן המודרני, שפתיים נפוחות ומלאות נחשבות לדבר יפה וסקסי. עם זאת התנפחות פתאומית של השפתיים יכולה להוות סממן ראשון של תגובה אלרגית. הדבר מחייב התייחסות מיידית שכן הזנחה עלולה להמשיך ולהידרדר ואף להגיע למצב מסכן חיים.
כתמים אדומים/לבנים ופצעים בשפה התחתונה יכולים להיות תוצאה של חשיפה ממושכת לשמש. זהו מצב טרום סרטני המחייב התייעצות עם רופא עור, מצב זה נפוץ יותר אצל בעלי עור בהיר.

במצב של מזג אוויר קר ויבש, עלולים להתפתח פצעים וסדקים בשפתיים. פצעים אלו יכולים להצביע גם על התייבשות.
ליקוק של השפתיים יחמיר את המצב ויש להשתמש בשפתונים ומשחות ייעודיות.
תחושה של עקצוץ בשפתיים ובפה יכולים להיות סימן מוקדם להתפרצות של הרפס הפה. זהו זיהום וירלי הגורם להופעה של פצעים על השפתיים. פצעים אלו מדבקים ביותר ועל כן יש להימנע מלגעת בהם. בנוסף מומלץ לא לחלוק כלי אוכל ולא להתנשק בזמן הופעת הפצעים. זיהום זה לרוב עובר ללא התערבות תוך כשבעה ימים.

תחושת אי נוחות, עקצוץ ופצעים שלא מחלימים יכולים להעיד על חסר בויטמינים, זיהום פטרייתי, פגיעה במערכת החיסונית , סרטן, טיפולים בסרטן, סכרת, איידס ועוד.

2. הלשון – ללשון שימושים רבים, ביניהם דיבור, אכילה ועוד. הלשון הינה האיבר הקטן ביותר עם כמות השרירים הגדולה ביותר (17), שרירים המצוידים באלפי פקעיות טעם. בנוסף לשימושים הידועים של הלשון, היא משמשת גם כתמרור אזהרה לבעיות הקיימות בגופנו.

חוסר תזונתי של ויטמינים או ברזל יכול לגרום ללשון חיוורת וחלקה בעוד שחוסר בחומצה פולית או ויטמין B12 יגרום ללשון אדומה.

נפיחות של הלשון יכולה להעיד על זיהום חיידקי, תגובה אלרגית, סרטן וכן תת פעילות של בלוטת התריס .
מצב המחייב פנייה דחופה לקבלת טיפול רפואי הינו לשון אדומה עם פצעים לבנים. מצב זה, יחד עם סימנים אחרים בגוף, יכול להצביע על זיהום קשה בכלי הדם הנקרא מחלת קווסאקי.

אפטות יכולות להופיע בלשון או בכל מקום אחר בחלל הפה.(ראה פרק נפרד) אלו פצעים קטנים וכואבים שהסיבה להופעתם לא לגמרי ידועה. האפטות יכולות להופיע בגלל לחץ נפשי, חסר תזונתי של ברזל, חומצה פולית וויטמין 12B, פגיעה במערכת החיסונית.

בנוסף לאלו, אנו נתקלים לעיתים גם בתופעות בלתי מזיקות על הלשון כגון שכבה שחורה או לבנה המצביעה לרוב על זיהום פטרייתי. הטיפול בזיהום זה הוא פשוט ולרוב אינו דורש יותר מהברשה של הלשון במשך מספר ימים.

לשון גיאוגרפית זהו מצב בו מופיעים כתמים לבנים על הלשון העשויים להשתנות במיקומם וגודלם. הדבר נובע לרוב מלחץ וחולף מעצמו.

3. חלל הפה – גירויים בתוך חלל הפה, כגון מתותבת לא מתאימה, שן שבורה, נשיכה של פנים הלחי וכו', יכולים לגרום לגידול יתר של התאים באיזור המגורה הבא לידי ביטוי בכתמים לבנים/אפורים. כתמים יכולים להיות תוצאה גם של זיהום פטרייתי או כתוצאה מעישון ושתיית אלכוהול.
נפיחות של החניכיים מעיד לרוב על דלקת חניכיים. הטיפול במצב של דלקת התחלתית הינו על ידי ביקור סדיר אצל השיננית. הזנחה יכולה להוביל להחמרה של הדלקת והתפתחות של מחלת חניכיים ובמצבים קיצוניים לאיבוד שיניים. בנוסף נפיחות מקומית של החניכיים יכולה להתפתח בעקבות זיהום בחוד השורש של השן, מקרה המחייב ביצוע טיפול שורש בשן. גם תרופות שונות יכולות לגרום לנפיחות של החניכיים. מצבים של שינויים הורמונאליים קיצוניים, כגון מחזור או הריון, יכולים לגרום לנפיחות של החניכיים.
יובש בחלל הפה יכול להיות תוצאה של מגוון רחב ביותר של גורמים החל מהתייבשות קלה ולחץ נפשי, דרך תרופות שונות ועד לבעיות מורכבות של פגיעה בבלוטות הרוק ותסמונות גנטיות שונות. גם טיפול נגד סרטן (כימותרפיה והרדיותרפיה) יכול לגרום ליובש פה.